استفاده ایران از حساب‌ کاربری جعلی برای جمع‌آوری اطلاعات در اسرائیل

نهاد اطلاعاتی حکومت ایران به صورت مداوم به دنبال جذب اسرائیلی‌ها از طریق اینترنت به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات در مورد این کشور است

این پروفایل هزاران دوست داشت که بیشتر آن‌ها اسرائیلی بودند و پس از برقراری ارتباط، مکالمات را از طریق واتس اپ ادامه می‌داد- عکس اسکرین شات اکانت

سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین بت) روز دوشنبه، ۲ مه، اعلام کرد که ایران کوشیده است با استفاده از غیرنظامیان اسرائیلی، اطلاعاتی را در مورد برخی از اهداف در اسرائیل جمع‌آوری کند.

«تایمز اسرائیل» به نقل از این سازمان می‌نویسد، «اپراتورهای ایرانی» از یک حساب جعلی فیس‌بوک به نام «سارا پوپی» استفاده کرده‌اند که خود را یک زن جوان یهودی در اسرائیل معرفی کرده است.

این «پروفایل» هزاران «دوست» داشت که بیشتر آن‌ها اسرائیلی بودند و دارنده آن حساب کاربری پس از برقراری ارتباط، مکالمات را از طریق واتس‌آپ ادامه می‌داد.

به گزارش شین بت، «پوپی» از افسران شین بت که سعی داشتند با او ارتباط برقرار کنند، خواست تا در ازای دریافت هزاران دلار، اطلاعاتی مربوط به اسرائیلی‌های مورد علاقه ایران و نیز دیپلمات‌ها و تجار عرب در اسرائیل به دست آورند. علاوه بر این، از آن‌ها می‌پرسید که آیا حاضر به همکاری‌اند، یا خیر.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل همچنین گفت که اپراتورهای این پروفایل کوشیده‌اند تا با استفاده از حربه‌های عاطفی و عاشقانه، اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورند.

شین بت می‌گوید علاوه بر این، اپراتورهای ایرانی از اسرائیلی‌ها خواسته‌اند که یک بنر «تحریک‌کننده» علیه ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، بر روی بیلبوردها قرار دهند که به نظر می‌رسد قرار بوده است «با هدف آسیب رساندن به روابط اسرائیل و روسیه» انجام شود.

اپراتور ایرانی در پس حساب کاربری فیس‌بوک، از یک داستان تجاری مانند درخواست انتقام‌گیری از کسانی که به او بدهکارند، اختلافات شخصی با او دارند، و حتی تمایل به آسیب رساندن به افراد دگرباش جنسی، برای پوشش اهداف خود استفاده کرده است.

این نهاد گفت که این عملیات ایران را از آغاز زیر نظر داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اولین بار نیست که ایران از پروفایل‌های جعلی رسانه‌های اجتماعی برای به خدمت گرفتن اسرائیلی‌ها برای فعالیت‌های اطلاعاتی یا تروریستی استفاده می‌کند. در اوایل سال جاری، پنج اسرائیلی به دلیل کمک به یک عامل ایرانی که وانمود می‌کرد مردی یهودی است، دستگیر شدند. آن‌ها سعی داشتند در جمع‌آوری اطلاعات و ایجاد ارتباط در اسرائیل، به عامل ایرانی کمک کنند.

شین بت در بیانیه روز دوشنبه خود هشدار داد که نهاد اطلاعاتی حکومت ایران به‌ شکل مداوم به دنبال جذب اسرائیلی‌ها از طریق اینترنت، به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات در مورد این کشور است.

مقام‌های امنیتی از شهروندان اسرائیلی می‌خواهند در برابر تهدیدهای عناصر تروریستی مختلف در شبکه‌های اجتماعی هوشیار و محتاط باشند و هرگونه درخواست غیرعادی را به پلیس اسرائیل گزارش دهند.

بیشتر از جهان