وزارت اطلاعات مدعی دستگیری عوامل موساد در ایران شد

ادعای دستگیری افراد مسلح بارها با هدف پرونده‌‎سازی برای معترضان مطرح شده است

وزارت اطلاعات مدعی است شبکه‌ای از «عوامل سازمان جاسوسی اسرائیل» را شناسایی و دستگیر کرده است - BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مدعی است که اعضای شبکه‌ای از «عوامل موساد» در داخل کشور را دستگیر کرده است. در گزارش وزارت اطلاعات آمده است که افراد دستگیر شده تسلیحاتی همچون کلت کمری، نارنجک و فشنگ جنگی به همراه داشتند و می‌خواستند از این تجهیزات در جریان «اغتشاش‌های شهری» استفاده کنند.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در گزارشی اعلام کرده است که با «رصد و کنترل اطلاعاتی خارج از مرزها» و «اقدام‌های گسترده اطلاعاتی» شبکه‌ای از «عوامل سازمان جاسوسی اسرائیل» را شناسایی و دستگیر کرده است.
نهاد امنیتی جمهوری اسلامی در این خبر مدعی شد که افراد دستگیر شده محموله‌های سنگین سلاح و مهمات را از مبادی ورودی غربی به کشور وارد کرده‌اند.
وزارت اطلاعات در خبری که روز سه‌شنبه (۵ مرداد) منتشر شد، ادعا کرد که اعضای دستگیر شده قصد داشتند از این تجهیزات در جریان «اغتشاش‌های شهری و ترور» بهره‌برداری کنند.
به گفته مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات، این تسلیحات شامل کلت کمری، نارنجک، وینچستر، کلاش و فشنگ جنگی است. او ادعا کرد برخی از این تجهیزات همچون وینچستر و نارنجک «برای به آشوب کشیدن اعتراض‌ها» کاربرد دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


خبر دستگیری افرادی با عنوان «عوامل موساد» به همراه محموله‌های سلاح در حالی اعلام می‌شود که اعتراض‌های سراسری که از استان خوزستان آغاز شد، حالا به دیگر استان‌های کشور نیز گسترش یافته است. روز گذشته (۴ مرداد) اعتراض‌ها و تجمع‌هایی در استان‌های البرز و تهران برگزار شد و معترضان شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای سر دادند. نهادهای امنیتی تلاش می‌کنند به روال دوره‌های پیشین، اعتراض‌های مردمی را به خارج از کشور نسبت دهند.
در آبان سال ۱۳۹۸ نیز پس از اعتراض‌های سراسری در کشور، علی خامنه‌ای در یک سخنرانی گفت که در این اعتراض‌ها «دشمن» عقب رانده شد. او همچنین «اشرار» و «دشمنان ایران» را عامل ایجاد ناآرامی‌ها و آتش زدن بانک‌ها و اموال عمومی دانست اما با وجود ادعای علی خامنه‌ای و دیگر مقام‌های امنیتی، ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد افرادی با لباس نیروهای امنیتی و نظامی به آتش زدن و تخریب اموال عمومی اقدام می‌کنند.
نسبت دادن اعتراض‌ها به خارج از کشور برای جمهوری اسلامی ایران دستاورد دیگری هم دارد؛ چرا که باعث می‌شود برخی مردم، از اعتراض مسالمت‌آمیز خود دست بکشند تا مبادا با افراد ناشناس، شریک جرم تلقی شوند. این ترفندی است که جمهوری اسلامی ایران و برخی افراد در خارج از کشور در سال‌های گذشته بارها تکرار کرده‌اند.
در روزهای نخست شکل‌گیری اعتراض‌های خوزستان، ادعاهایی مبنی بر حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق در میان معترضان هم مطرح شد. یکی از کسانی که این ادعا را مطرح کرد، فردی به نام «الهه هیکس» بود که خود را مدافع حقوق بشر معرفی کرده است. او در توییتر اعلام کرد که برخی اعضای مجاهدین خلق در میان معترضان حضور دارند و از اسرائیل سلاح دریافت کرده‌اند.
ادعای بدون سند او به دلیل اینکه خطرهای زیادی برای معترضان به همراه داشت، با واکنش شدید فعالان مدنی و رسانه‌ها روبه‌رو شد. حالا با گذشت حدود از ۱۰ روز از شروع اعتراض‌های خوزستان، وزارت اطلاعات ادعای دستگیری عوامل اطلاعاتی اسرائیل را مطرح کرده‌ است. ادعایی که در دوره‌های قبل نیز مطرح شد اما هیچ‌گاه به اثبات نرسید و هدف اصلی آن ایجاد ترس و وحشت در دل معترضان و پرونده‌سازی برای آنان بود.