اشرف غنی: انحصار قدرت در افغانستان خطرناک است

رئیس جمهوری فراری افغانستان به مناسبت عید فطر پیامی منتشر کرد

اشرف غنی گفت، طرحی برای جذب کمک‌های بشردوستانه به افغانستان دارم-ashrafghani.af/Facebook

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری فراری افغانستان، پیامی به مناسبت عید فطر در صفحه فیس‌بوک خود به نشر رسانده است. در این پیام صوتی که روز یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت (۲ آوریل) منتشر شد، نخست وقوع حوادث تروریستی در مناطق مختلف افغانستان به بازماندگان این حوادث تسلیت گفته شده است. اشرف غنی در ادامه می‌گوید: «ما بار دیگر وارد یک فضای تاریخی خطرناکی شده‌ایم و باید از تجربه تاریخی خود عبرت بگیریم و همدیگر را بپذیریم.»

او سپس می‌افزاید که اگر انحصار قدرت در افغانستان دوام یابد، وضعیت در این کشور بحرانی‌تر خواهد شد. او تصریح می‌کند که بدون اجماع ملی، هیچ امکان دیگری برای برون‌رفت از وضعیت فعلی در افغانستان وجود ندارد. رئیس جمهوری سابق افغانستان تاکید می‌ورزد که قدرت در دین اسلام و عرف ملی وسیله‌ خدمت است، نه ابزار ویرانگری و بی‌عزتی.

غنی در پیام خود به مردم افغانستان تصریح می‌کند: «مثال واضح داریم که چاه‌کن در چاه می‌افتد. یک بار که دریچه انفجار و انتحار باز شد، دوباره این غول را در بطری جای دادن کاری مشکل است، اما با اجماع ملی و پذیرفتن یکدیگر، راه نجاتی وجود دارد.»

غنی توضیح می‌دهد که پیام عید خود را به این دلیل با تسلیت حوادث تازه و خونین افغانستان آغاز کرده است که امسال این عید با وضعیتی مصادف شده است که در کنار بحران انفجار‌های خونین تروریستی، مردم افغانستان با چنان فقر و تنگدستی شدیدی نیز دست به‌گریبانند که به نقل از رسانه‌های بین‌المللی، برخی از پدران مجبور شده‌اند کلیه فرزندان خود را بفروشند. اشرف غنی همچنین یادآوردی می‌کند که در سال‌های گذشته گام‌های زیادی برای آموزش دختران و پسران افغان برداشته شد و تا سطح محله‌های دوردست و روستاها نیز امکانات آموزش فراهم شد. او می‌افزاید: «حالا ما باید انتخاب کنیم که به سوی کسب دانش می‌رویم و میراث‌دار نام بزرگانی چون ابوریحان بیرونی، ابن سینا، امیرعلی‌شیر نوایی و دیگران خواهیم شد، یا جلو آموزش را خواهیم گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غنی در ادامه می‌گوید که ثبات افغانستان بدون همکاری‌های منطقه‌ای ممکن نیست و باید زمینه همکاری‌های منطقه‌ای، به خصوص اقتصادی، فراهم شود. او همچنین با خطاب قرار دادن طالبان، می‌افزاید: «برای ایجاد همکاری منطقه نیاز به کسب مشروعیت دارید و بدون مشروعیت، امکان همکاری منطقه‌ای وجود ندارد.»

اشرف غنی در بخش دیگری از پیام خود با اشاره به ضرورت کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان در کوتاه‌مدت، می‌گوید که او در این زمینه طرح مدونی دارد و آن را به مردم افغانستان تقدیم خواهد کرد. به گفته اشرف غنی، کمک‌های بین‌المللی به افغانستان در درازمدت تداوم نخواهد یافت و با توجه به احتمال رخ دادن بحران اقتصادی دوباره در سطح جهانی، باید در افغانستان طرح‌های اقتصادی مشخصی تدوین شود تا این کشور بتواند روی پای خود بایستد. رئیس جمهوری پیشین افغانستان تصریح می‌کند که باید یک گفتمان ملی در مورد شکل‌دهی اجماع عمومی در کشور روی دست گرفته شود و همگان با دانستن مسئولیت‌های خود، در این گفتمان ملی حضور یابند.

از محتوای پیام عیدی اشرف غنی چنین استنباط می‌شود که او تمایل دارد در آینده سیاسی افغانستان نقش داشته باشد. در چند روز گذشته خبرهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود مبنی بر آنکه که گویا اشرف غنی طرحی را به «امارت» طالبان فرستاده است و در این طرح خواسته شده است که او در جایگاه مشاور رئیس حکومت طالبان فعالیت کند. هرچند این خبر از سوی هیچ منبع مستقلی تایید نشده است، اما پیام تازه اشرف غنی به صورت تلویحی چنین محتوایی را بیان می‌کند.

با این حال، مقام‌های طالبان پیش از این گفته بودند که در دولت فراگیری که آنان تشکیل خواهند داد، جایی برای هیچ یک از سیاستمداران سابق افغانستان وجود نخواهد داشت.

اشرف غنی ۱۵ اوت سال گذشته میلادی و در بحبوحه نزدیک شدن طالبان به کابل، ناگهانی افغانستان را ترک کرد. او بعدها در پیامی اظهار داشت که برای جلوگیری از سرازیر شدن جوی خون به آن حرکت دست زده است. این در حالی است که مقام‌های طالبان می‌گویند تصمیم داشتند تا زمانی که تغییر قدرت به صورت مسالمت‌آمیز صورت نگیرد، وارد کابل نشوند، اما با تغییر وضعیت در کابل و فرار سربازان از پاسگاه‌های نظامی، برای حفظ امنیت کابل وارد این شهر شده‌اند.

اشرف غنی در حال حاضر ساکن امارات متحده عربی است و فعالیت سیاسی چندانی ندارد.