ثبت سریع‌ترین نرخ رشد اقتصادی عربستان سعودی در دهه اخیر

در سه ماهه نخست سال جاری، رشد بخش نفت این کشور به تنهایی به ۲۰.۴ درصد رسید

براساس پیش‌بینی‌ها نرخ رشد اقتصادی عربستان از ۳.۲ درصد در سال گذشته به ۷.۶ درصد در سال جاری می‌رسد_Fayez Nureldine/AFP

عربستان سعودی به دنبال افزایش جهانی قیمت نفت، بالاترین میزان رشد در تولید ناخالص داخلی خود طی یک دهه گذشته را تجربه کرد. رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به ۹.۶ درصد رسید.

گزارشی که سازمان آمار عربستان سعودی منتشر کرد، نشان می‌دهد در سه ماهه نخست سال جاری، رشد بخش نفت این کشور به تنهایی به ۲۰.۴ درصد رسیده است. نرخ رشد بخش غیرنفتی عربستان سعودی در همین مدت معادل ۳.۷ درصد بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صندوق بین‌المللی پول اخیرا پیش‌بینی خود از شاخص رشد اقتصادی کشورهای مختلف جهان به دنبال تحولات ناشی از جنگ روسیه در اوکراین را ارائه داده بود. این صندوق نیز پیش‌بینی کرده بود رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال جاری با جهش قابل توجهی ناشی از نوسانات جهانی قیمت نفت روبه‌رو باشد. طبق گزارش IMF رشد اقتصادی عربستان سعودی از ۳.۲ درصد در سال گذشته به ۷.۶ درصد در سال جاری میلادی می‌رسد که این به معنای رشد بیش از ۱۰۰ درصدی این شاخص بود.

گزارشی که حالا سازمان آمار عربستان سعودی منتشر کرده است نشان می‌دهد تنها در سه ماه نخست سال جاری (در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱) رشد اقتصادی این کشور رکورد ۱۰ سال گذشته را شکسته است. البته صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیرش، باتوجه به تاثیر مستقیم رشد اقتصادی عربستان از افزایش جهانی قیمت نفت، رشد اقتصادی این کشور را محدود به سال جاری میلادی دانسته بود. IMF پیش‌بینی کرده بود در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی این کشور نفت‌خیز کاهش یافته و به حدود ۳.۶ درصد برسد.

این جهش رشد اقتصادی برای عربستان سعودی به دنبال تحولات جهانی قیمت نفت در پی آن رخ داد که این کشور به مقاومت در برابر خواسته ایالات متحده برای افزایش تولید و عرضه نفت برای مهار قیمت‌ها در بازار جهانی، ادامه داد. همزمان با آغاز جنگ در اوکراین، ریاض بر تعهد خود به ائتلاف نفتی اوپک پلاس تاکید کرد و حاضر به نرمش در مقابل خواسته واشنگتن نشد.

در عین حال بیش از یک ماه قبل، حمله مجدد حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی آرامکو نیز رخ داد. عربستان سعودی پس از این حمله اعلام کرد ای کشور مسولیتی در قبال افزایش بهای نفت ندارد. ریاض با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این حمله‌ها، بر ظرفیت تولید عربستان و توانایی این کشور در انجام تعهداتش تاثیر می‌گذارد و بدون شک امنیت و ثبات عرضه انرژی به بازارهای جهانی را تهدید می‌کند».

بیشتر از اقتصاد