کرونا درآمد آستان قدس از گردشگری را کاهش داد

درآمدهای حاصل از گردشگری ورودی به کشور در دوره کرونا ۸۶ درصد کاهش یافت

مالکیت بخشی از مراکز اقامتی، تفریحی و فرهنگی مشهد در اختیار آستان قدس قرار دارد ـ آستان قدس رضوی

گرچه ایران سهمی حداقلی در جذب گردشگران بین‌المللی دارد، اما همین سهم حداقلی نیز تحت تاثیر کرونا به کاهش ۸۶ درصدی درآمدهای حاصل از ورود گردشگران خارجی به ایران منتهی شده است.

سازمان جهانی جهانگردی در گزارشی با اشاره به زیان ناشی از کرونا به این صنعت، اعلام کرد که شمار گردشگران در سال ۲۰۲۱ نسبت به یک سال پیش از آن رشد قابل قبولی داشته و به ۷۰۰ میلیارد دلار رسیده است. روندی که پیش‌بینی می‌شود احیا و بازگشت آن به وضعیت عادی تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

گزارش اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد صنعت گردشگری ایران نیز از کرونا آسیب جدی دیده است. دامنه این آسیب تنها به کاهش ۸۶ درصدی درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی محدود نیست و موجب شده است درآمد حاصل از گردشگری داخلی نیز تحت تاثیر کرونا در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ حدود ۴۴ درصد کاهش یابد. آخرین گزارش مرکز آمار ایران از هزینه‌های خالص تفریح و سرگرمی در سبد بودجه‌ خانوارها نشان می‌دهد که این هزینه‌ها در پایان سال ۱۳۹۹ به کمی بیش از نصف سال پیش از آن کاهش پیدا کرده است و تنها حدود ۱.۹ درصد کل هزینه‌های یک خانوار را به خود اختصاص می‌دهد.

گزارش اتاق بازرگانی نشان می‌دهد خراسان رضوی بیشترین خسارت را در میان سایر استان‌های ایران از تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری متحمل شده است، خسارتی که در یک سال بیش از ۴۶ میلیارد ریال برآورد می‌شود. بخش عمده این خسارت با توجه به گستردگی دامنه خدمات گردشگری تحت مدیریت (مستقیم و غیرمستقیم) آستان قدس مشهد، متوجه این نهاد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند سال قبل معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی اعلام کرده بود که بیش از ۱۳ هزار هکتار از مجموع ۳۰ هزار هکتار محدوده خدمات شهری مشهد جزو موقوفه‌های آستان قدس رضوی است. البته این اراضی تنها به محدوده شهری معطوف نیست و به گفته او این نهاد در محدوده حریم شهری مشهد نیز اراضی زیادی با عنوان موقوفه آستان قدس در اختیار دارد. علاوه بر تعداد زیادی از مراکز اقامتی مشهد، برخی مراکز فرهنگی و گردشگری این شهر همچون موزه فرش، موزه تمبر و سکه، موزه آبزیان و گنجینه ظروف نیز در اختیار آستان قدس است.

این‌ها به آن معنا است که خسارت مالی‌ که به دلیل کاهش ورود گردشگران به مشهد متوجه این شهر شده، بیش از هر بخشی، منابع درآمدی آستان قدس از این محل را تحت تاثیر قرار داده است. اما گزارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نشان می‌دهد بیشترین خسارت در حوزه صنعت گردشگری ایران در دو سال گذشته مربوط به مراکز اقامتی بوده و سهم خسارت مراکز اقامتی در این مدت حدود ۵۴ درصد اعلام شده است.

پیش از این نیز خبرگزاری ایسنا خسارت مالی این صنعت در فاصله سال ۱۳۹۹ تا اوایل سال گذشته را بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

سازمان جهانی جهانگردی پیش‌بینی کرده است که وضعیت صنعت گردشگری جهانی در سال جاری میلادی بهبود یابد، اما مشخص نیست که آیا ایران نیز می‌تواند با وجود همه محدودیت‌ها سهمی از روند رو به بهبود این صنعت در سال ۲۰۲۲را به خود اختصاص دهد یا خیر.

بیشتر از اقتصاد