عنکبوت‌های نر پس از جفت‌گیری، برای زنده ماندن از شریک جنسی خود دور می‌شوند

عنکبوت‌های نر فیلوپونلا پرومیننس بعد از آمیزش جنسی، به سرعت مثل یک منجنیق به طرفی می‌جهند تا خورده نشوند

عنکبوت‌های فیلوپونلا پرومیننس در گروه‌هایی با حداکثر ۲۱۵ عضو زندگی می‌کنند _ CNN

مجله Current Biology تحقیقاتی روی عنکبوت‌های فیلوپونلا پرومیننس انجام داده که نشان می‌دهد آن‌ها برای جلوگیری از خورده‌ شدن توسط شریک جنسی خود، پس از جفت‌گیری خود را به سرعت از عنکبود‌های ماده دور می‌کنند.

خبرگزاری سی‌ان‌ان با اشاره این تحقیقات، از فیلوپونلا پرومیننس به عنوان عنکبوت‌های اجتماعی یاد می‌کند چرا که آنها اصولا در گروه‌هایی با حداکثر ۲۱۵ عضو زندگی می‌کنند و تارهایی متصل به یکدیگر می‌سازند.

عنکبوت‌های نر پس از جفت‌گیری، به سرعت توسط عنکبوت ماده خورده می‌شوند اما آنها برای جلوگیری از این کار، دست به فرار سریع پس از آمیزش جنسی می‌زنند.

شیاچنگ ژانگ، دانشیار دانشگاه هوبی در چین با انجام مطالعه‌ای روی این نوع عنکبوت‌ها که عمدتا در جنگل‌های مرکزی چین و در مناطقی مانند هوبی و هونان زندگی می‌کنند، آن‌ها را مورد بررسی قرار داده است. این تحقیقات که در یک محیط آزمایشگاهی روی ۱۵۵ مورد از جفت‌گیری این عنکبوت‌ها انجام شده، نشان می‌دهد در ۱۵۲ مورد، عنکبوت‌های نر توانستند پس از جفت‌گیری به سرعت خود را به صورت منجنیق به سوی دیگری بجهند تا خورده نشوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این محققان با استفاده از دوربین‌های تخصصی، حرکات این عنکبوت‌ها پس از پایان جفت‌گیری را بررسی کردند. تصاویر دوربین‌ها نشان می‌دهد که عنکبوت‌های نر پاهای جلوی خود را روی عنکبوت ماده فشار داده و با فشار آوردن بر آن، به سرعت فرار می‌کنند که این فرار به صورت جهش سریع اتفاق می‌افتد.

همچنین گفته شده آنها در کنار جهش سریع، از چرخیدن هم برای مانع شدن از اینکه توسط عنکبوت ماده خورده شوند، استفاده می‌کنند. این مطالعه نشان داد اگر یک یا هر دو پای جلوی عنکبوت نر برداشته شود، او امکان فرار سریع نداشته و توسط عنکبوت ماده خورده می‌شود.

ژانگ عنوان کرده که مشخص نیست چرا فیلوپونلا پرومیننس ماده پس از جفت‌گیری تلاش می‌کند جفت نر خود را بخورد. او این را هم توضیح می‌دهد که نوع ماده این عنکبوت امکان نگه‌داری اسپرم در دستگاه تناسلی خود را دارد و می‌تواند تصمیم بگیرد که از اسپرم وارد شده به دستگاه تناسلی‌اش استفاده کند یا خیر.

این تحقیقات نشان داده، عنکبوت ماده ممکن است اسپرم شریک جنسی‌ای که به سرعت فرار می‌کند را بپذیرند اما اسپرم عنکبوتی که شکار می‌شود را تخلیه می‌کند.

عنکبوت‌های نر به طور مداوم رفتار خود در جفت‌گیری را تکرار می‌کنند، به این صورت که پس از جفت‌گیری با ماده می‌جهند و سپس دوباره اقدام به جفت‌گیری می‌کنند.

بیشتر از علوم