خواست جدید جمهوری‌خواهان از بایدن: راجع به مذاکرات وین گزارش علنی دهید

«رابرت مالی برای مردم آمریکا کار می‌کند و باید به آن‌ها پاسخ دهد»

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا نمایندگان می‌گویند بایدن می‌خواهد وارد توافقی با ایران شود که از برجام سال ۲۰۱۵ نیز ضعیف‌تر است _ CHIP SOMODEVILLA  / GETTY IMAGES VIA AFP

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به مخفی بودن مذاکرات دولت بایدن با ایران اعتراض کرده‌اند و از کاخ سفید خواسته‌اند به مردم آمریکا در مورد روند این مذاکرات اطلاع دهد.

مذاکرات وین برای احیای برجام فعلا به بن‌بست خورده‌ است. از جمله جنجالی‌ترین خواست‌های ایران، که به نظر نمی‌رسد واشنگتن حاضر به موافقت با آن باشد، حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی است. چهره‌های شاخص سیاست خارجی حزب جمهوری‌خواه حالا به دولت بایدن فشار آورده‌اند که به کنگره گزارشی علنی در مورد وضعیت مذاکرات  ارائه دهد.

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه در کمیته‌های روابط خارجی و نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه، ۲۷ آوریل، نامه‌ای خطاب به کاخ سفید نوشتند که متن آن در وب‌سایت راست‌گرای «واشنگتن فری بیکن» منتشر شده است. در بخشی از این نامه چنین آمده است: «با توجه به عدم قطعیت موجود درباره وضعیت مذاکرات، مردم آمریکا حق دارند بدانند دیپلمات‌هاشان در وین با چه چیزی موافقت کرده‌اند، دولت شما به فکر چه بدیل‌هایی است، و چگونه قصد دارید به گستره وسیع‌تر خطرهای ایران — از جمله برنامه‌های موشکی و پهپادی آن که هر روز خطرناک‌ می‌شوند و گروگان گرفته شدن شهروندان آمریکا — پاسخ دهید.» 

این نمایندگان می‌گویند بایدن می‌خواهد وارد توافقی با ایران شود که از توافق سال ۲۰۱۵ (برجام) نیز ضعیف‌تر است و دولت او را به رویکرد محرمانه در مذاکرات متهم می‌کنند. 

کلادیا تنی از نیویورک، ماریا سالازار از فلوریدا، گرگ استوب از فلوریدا، رانی جکسون از تگزاس، و دان بیکن از نبراسکا از جمله نمایندگانی‌اند که این نامه را امضا کرده‌‌اند. 

مذاکره‌های دیپلماتیک معمولا محرمانه‌اند، اما در آمریکا قوه مجریه گاه به قوه مقننه در این مورد گزارش علنی می‌دهد. منتقدان می‌گویند با آن‌که بیش از یک سال از آغاز دور جدید مذاکرات با ایران می‌گذرد، بایدن چنین نکرده است. البته مقام‌های دولت بایدن، از جمله رابرت مالی، فرستاده دولت در امور ایران، در جلسه‌های محرمانه در کنگره شهادت داده‌اند. در زمان دولت اوباما، مقام‌های کاخ سفید در جریان مذاکره‌ها، گزارش‌های علنی می‌دادند. نمایندگان جمهوری‌خواه حالا می‌گویند خواهان بازگشت به گزارش‌های علنی در صحن کنگره‌اند. انتظار می‌رود برخی نمایندگان دموکرات که آن‌ها هم دل خوشی از روند مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران ندارند، از این خواست پشتیبانی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه همچنین آمده است: «تاکنون به کنگره تنها گزارش‌های محرمانه پشت درهای بسته داده شده است. این نقطه‌ شروع است، اما کافی نیست. رابرت مالی، فرستاده ویژه، برای مردم آمریکا کار می‌کند و باید به آن‌ها پاسخ دهد. ما بدین‌سان از طرف مردم آمریکا از شما می‌خواهیم از این مقام‌های ارشد بخواهید در جلسه‌ای عمومی حاضر شوند و شفافیت ضروری راجع به برنامه‌ها و تلاش‌های شما را برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران، تضمین کنند.»

کلادیا تنی نیز در سخنانی گفت ایران «درگیر دیپلماسی گروگان‌گیری است و برنامه هسته‌ای رو به رشدش اکنون از آنچه توافق اولیه هسته‌ای مجاز شمرده بود، فراتر رفته است. ایران در حالی همچنان از نیروهای نیابتی تروریستی خود استفاده می‌کند که مقام‌های ارشد دولت، مثل راب مالی، برای طفره رفتن از پرسش‌های کنگره و مردم آمریکا حاضر به حضور علنی در کمیته روابط خارجی نیستند. من امروز از رئیس‌ جمهوری بایدن می‌خواهم تضمین دهد که دولتش با مردم آمریکا شفاف عمل کند.»

برخی منتقدها دولت بایدن را متهم می‌کنند که تحریم‌های کنونی موجود آمریکا را بر صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران اعمال نمی‌کند و همین باعث شده است که حکومت ایران حتی پیش از احیای برجام نیز به مزایایی دست یابد. این منتقدان مثلا به صادرات ۲۲ میلیارد دلار نفت خام به  چین در دوران بایدن اشاره می‌کنند.

این نامه از تشویق برخی چهره‌های واشنگتن نیز برخوردار شده است؛ به عنوان مثال مایک ماکووسکی، رئیس موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا، که از خواست گزارش علنی کاخ سفید به کنگره و مردم آمریکا در مورد وضعیت مذاکرات دفاع کرد. ماکووسکی همچنین گفت دولت بایدن باید بگوید چه زمانی مذاکرات را شکست‌خورده قلمداد خواهد کرد و قدم بعدی‌اش برای محافظت از آمریکا و شرکای آن در برابر ایران چیست. 

دکتر ماکووسکی گفت: «من از خانم تنی و امضاکنندگان نامه به دلیل خواست‌شان از دولت برای شهادت عمومی درباره سیاست هسته‌ای‌اش در رابطه با ایران تقدیر می‌کنم.»

وزارت خارجه آمریکا با تکرار موضع خود، می‌گوید «نزد عموم مذاکره نمی‌کند» و آنچه سر میز مذاکره با آن توافق شده است، پس از دستیابی به توافق اعلام می‌شود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه که در جلسه‌ای در مجلس سنا گزارش می‌داد، به درخواست یک سناتور برای شهادت علنی آقای مالی پاسخ منفی داد.