نماینده ویژه آمریکا: قرار نیست همه تحریم‌های ایران لغو شود

«آمریکا به اندازه ایران تشنه توافق نیست»

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران- BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران، در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) در ارتباط با مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران گفت، واشینگتن قرار نیست تمامی تحریم‌هایی را که دولت قبلی آمریکا علیه تهران اعمال کرده است را لغو کند.

وی در این گفت‌وگو که روز جمعه منتشر شده است، گفت: «آنچه آن‌ها درخواست کرده‌اند، اصولا گفته‌اند که تمامی تحریم‌هایی که دولت دونالد ترامپ از سال ۲۰۱۸ بازگردانده یا اعمال کرده برچیده شوند و این زیاد است. آنچه ما گفته‌ایم این است که آماده هستیم تحریم‌هایی را لغو کنیم که برای بازگشت به پیروی از برجام لازم است، اما تمامی تحریم‌هایی را که دولت ترامپ اعمال کرده رفع نخواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرپرست هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در وین در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده آماده ترک مذاکرات است، گفت: «بله، ما بیش از آنچه که اعتقاد داریم ایران تشنه توافق است، تشنه توافق نیستیم. اما اگر توافقی که ایران خواهان پذیرش آن است توافقی نباشد که منافع اساسی ما را تامین کند، ما کنار خواهیم کشید.»

آقای مالی در پاسخ به این پرسش مجری ان‌پی‌آر که پرسید آیا به آن نقطه نزدیک شده‌ایم، گفت: «نه این را نمی‌گویم. ما به وین باز خواهیم گشت اگر ببینیم که چشم‌انداز رسیدن به توافق وجود دارد. فکر نمی‌کنم که این پنجره برای همیشه باز بماند و در نقطه‌ای ممکن است نتیجه‌گیری کنیم که این (روند) موفقیت‌آمیز نیست؛ اما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم و فکر می‌کنیم که (رسیدن به توافق) امکان‌پذیر است.»

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران همچنان بر لغو تحریم‌ها پافشاری می‌کند. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه گفت در صورتی که آمریکا با آمادگی جهت اجرای کامل تعهدات از استفاده از تحریم‌ها به عنوان اهرم مذاکراتی دست بردارد، توافق ممکن خواهد بود.

به گفته خطیب زاده موضع ایران از ابتدای مذاکرات وین تا الان تغییری نکرده و این طرف‌های مقابل هستند که باید تصمیم خود را بگیرند.

با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا در اول بهمن‌ماه و ابراز تمایل واشینگتن به بازگشت به برجام، به شرط پیروی کامل ایران از مفاد آن، دو طرف مذاکرات غیرمستقیمی را از فروردین‌ماه در وین با میانجیگری اتحادیه اروپا آغاز کردند که تاکنون شش دور از آن برگزار شده است.

روز یکشنبه گذشته اعلام شد که دور هفتم مذاکرات به تاریخ دیگری موکول شده است.