هشدار جمهوری‌خواهان به بایدن درباره لغو تحریم‌های ایران

آمریکا با لغو تحریم‌ها اهرم‌های خود را از دست می‌دهد

درخواست رژیم برای لغو تحریم‌ها به عنوان پیش‌شرط مذاکره با حسن نیت نیست-Daniel SLIM / AFP

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای نسبت به لغو تحریم‌های ایران به جو بایدن هشدار دادند.

رئیس‌جمهور جدید آمریکا اعلام کرده است که آماده مذاکره با جمهوری اسلامی ایران است.

اما اعضای جمهوریخواه کمیته امنیت میهنی مجلس نمایندگان نگران هستند که لغو تحریم‌ها علیه ایران اهرم‌های ایالات‌متحده را تضعیف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اهرم‌هایی که در طول چهار سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ایجاد شد و بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که دولت بایدن می‌تواند با استفاده از آنها با ایران به توافق برسد.

در بخشی از این نامه آمده است: «درخواست رژیم برای لغو تحریم‌ها به عنوان پیش‌شرط مذاکره با حسن نیت نیست. آمریکا باید از فشار زیاد علیه رژیم ایران استفاده کند و نباید در مقابل چنین تهدید مهمی برای امنیت ملی ضعف نشان دهد. خشنودسازی رژیم تغییر موثری ایجاد نمی‌کند.»

این درحالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقامات تهران یکصدا بر لغو تحریم‌ها تاکید دارند.

سناتورهای جمهوریخواه به بایدن هشدار داده‌اند که با لغو تحریم‌ها، آمریکا را به گوشه رینگ می‌راند و هرگونه قدرتی را که آمریکا در روند تلاش برای عادی‌سازی روابط با تهران در اختیار دارد، از بین می‌برد.

این نامه از بایدن می‌خواهد که در لغو تحریم‌ها تجدید نظر کند.

هرچند بایدن هنوز اعلام نکرده که تحریم‌ها را لغو می‌کند، برخی منابع مالی مسدودشده ایران در کره جنوبی با چراغ سبز آمریکا در حال آزاد شدن است.

ایران در توافق اخیر با آژانس برای لغو تحریم‌ها بازه زمانی سه ماهه در نظر گرفته و ضمن توقف نظارت‌های فراپامانی می‌گوید در صورتی که در این مدت تحریم‌ها لغو نشود، فیلم دوربین‌های آژانس که در تاسیسات هسته‌ای نصب شده را پاک می‌کند و اقدامات بیشتری در زمینه کاهش تعهدات هسته‌ای انجام خواهد داد.

دولت بایدن همزمان با توقف نظارت‌های فراپادمانی آژانس در ایران بار دیگر بر مذاکره با تهران تاکید کرد.