پوتین تهدید کرد: هر که دخالت کند «با سرعت نور» پاسخ می‌دهیم 

رئیس ‌جمهوری روسیه علیه دخالت کشورهای خارجی در مورد جنگ روسیه در اوکراین هشدار داد 

پوتین: ارتش روسیه ابایی از استفاده از آخرین تسلیحات خود ندارد _ AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه، ۲۷ آوریل، در سخنانی تند هشدار داد هر کشوری که علیه حمله روسیه به اوکراین دخالت کند، با پاسخ قاطع و سریع مسکو مواجه خواهد شد.

پوتین که با جمعی از نمایندگان مجلس صحبت می‌کرد، گفت:‌ «اگر کسی از بیرون بکوشد در رویدادهای کنونی دخالت کند و برای ما تهدیدهای غیرقابل قبول درست کند که ماهیت راهبردی داشته باشند، باید بدانند ما با سرعت نور به آنان پاسخ می‌دهیم.»

رئیس ‌جمهوری روسیه گفت، ارتش کشورش ابایی از استفاده از آخرین تسلیحات خود ندارد. 

پوتین گفت: «ما تمام ابزارهای لازم را برای این کار داریم؛ هیچ کس دیگری نمی‌تواند از چنین امکاناتی حرف بزند. ما فقط پز نمی‌دهیم؛ اگر لازم باشد از آن‌ها استفاده می‌کنیم و می‌خواهم همه این را بدانند.»

در دو ماهی که از اشغال اوکراین به دست روسیه می‌گذرد، رهبران مسکو بارها مخالفان خود را به اقدام هسته‌ای تهدید کرده‌اند. پوتین گفت: «قبلا تمام تصمیم‌های مربوطه را گرفته‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته از سخنان پوتین روشن نیست «امکاناتی» که او از آن‌ها سخن می‌گوید، سلاح‌های هسته‌ای روسیه است یا سایر سلاح‌های پیشرفته این کشور. او پیش از این به برخی از سلاح‌های دیگر روسیه به عنوان عوامل برتری آن اشاره کرده است؛ مثلا موشک‌های ابرصوتی یا موشک بالستیک قاره‌پیمای «سرمت» که نخستین بار چند روز پیش آزمایش موفقی داشت. 

موشک «سرمت» به نام یک قوم ایرانی‌تبار باستانی نام‌گذاری شده است که در فارسی «سرم‌ها» نیز نامیده می‌شوند. این قوم ایرانی بخشی از فرهنگ گسترده‌تر سکاها بوده‌اند و از قرن پنجم پیش از میلاد تا قرن چهارم میلادی در سرزمین‌هایی زندگی می‌کردند که امروز بخشی از روسیه و اوکراین محسوب می‌شوند. 

این موشک که در غرب به بیان غیررسمی آن ‌را «موشک شیطان» نیز می‌نامند، یکی از شش سلاح راهبردی است که پوتین در مارس ۲۰۱۸ رونمایی کرد، اما نخستین بار همین چند روز پیش آزمایش شد. 

بیشتر از جهان