حمله روسیه به اوکراین؛ زیرساخت‌های نظامی منهدم شدند

رئیس‌جمهوری روسیه: درگیری بین نیروهای روسیه و اوکراین اجتناب‌ناپذیر است

پوتین می‌گوید به دنبال غیرنظامی کردن اوکراین است-REUTERS/Carlos Barria

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در پیامی که به‌طور زنده از تلویزیون پخش شد، فرمان عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس اوکراین را صادر کرد.

پوتین گفت که این اقدام در واکنش به تهدید‌های اوکراین است.

رئیس جمهوری روسیه گفت که هدف تصرف اوکراین را دنبال نمی‌کند و مسئولیت هرگونه خونریزی با «رژیم اوکراین» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری روسیه این فرمان را بامداد چهارشنبه و همزمان با برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل صادر کرد.

پوتین همچنین هشدار داد که هرگونه مداخله کشورهای دیگر در اقدامات روسیه به پیامدهایی منجر می‌شود که تا کنون مشابه آن را ندیده‌اند.

پوتین گفت که درگیری بین نیروهای روسیه و اوکراین اجتناب‌ناپذیر است و فقط مساله زمان مطرح است. او از نیروهای اوکراین خواست فورا سلاح‌ها را زمین بگذارند.

رئیس‌جمهوری روسیه آمریکا و متحدانش را به نادیده گرفتن درخواست روسیه برای جلوگیری از عضویت اوکراین در ناتو و ارایه تضمین‌های امنیتی به مسکو متهم کرد. او گفت که هدف عملیات نظامی روسیه، «غیرنظامی کردن اوکراین» است.

هنوز کاخ سفید به این نطق تلویزیونی بایدن واکنش نشان نداده است اما مقامات آمریکایی بارها تهدید کرده‌اند که در صورت حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه و متحدان پوتین در حمله اعمال می‌کنند.

سخنرانی پوتین ساعاتی پس از آن انجام شد که جدایی‌طلبان شرق اوکراین که پوتین استقلال آنها را به رسمیت شناخته از رییس‌جمهوری روسیه درخواست کردند، در مقابل «تجاوزگری اوکراین» به آنها کمک کند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین ادعای مسکو درباره اینکه کشورش تهدیدی برای روسیه است را رد می‌کند و می‌گوید حمله روسیه می‌تواند به بهای جان‌باختن ده‌ها هزار نفر تمام شود. او به زبان روسی به مردم روسیه گفت کشور و مردم اوکراین صلح می‌خواهند.

زلنسکی در عین حال هشدار داد اوکراین در صورت حمله از خود دفاع می‌کند.

صدای انفجار در کی‌یف

دقایقی پس از نطق تلویزیونی پوتین برای اعلام رسمی عملیات ویژه نظامی در اوکراین، صدای انفجار شدیدی در کی‌یف به گوش رسید. پایتخت اوکراین در فاصله ۳۸۷ کیلومتری مرز روسیه قرار دارد.

بایدن روسیه را به تحریم‌های بیشتر تهدید کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا «جنگ با قصد قبلی» پوتین را «بی‌جهت» و «ناموجه» توصیف کرد که پیامدهای فاجعه‌باری برای بشر به‌دنبال خواهد داشت. او گفت، روسیه به تنهایی مسئول مرگ و نابودی ناشی از این حمله است و آمریکا و متحدانش قاطعانه به آن پاسخ می‌دهند.

بایدن چهارشنبه‌شب به وقت آمریکا گفت، اوضاع روسیه و اوکراین را از کاخ سفید زیر نظر دارد و با همتایانش در گروه هفت بامداد پنجشنبه تشکیل جلسه خواهد داد تا درباره تحریم‌های بیشتر درباره این‌ «تجاوز غیرضروری» تصمیم بگیرند.

مارکو روبیو: هدف تصرف کی‌یف است

مارکو روبیو، معاون کمیته منتخب سنا در امور اطلاعاتی گفت که نیروی هوایی روسیه می‌خواهد کنترل فرودگاه کی‌یف‌ را به دست بگیرد تا از طریق آن نیروهای روسیه وارد شوند و پایتخت اوکراین را تصرف کنند.

سفیر آمریکا قول ارایه قطعنامه داد

توماس لیندا گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با اشاره به اینکه جهان روسیه را پاسخگو می‌کند، متعهد شد تا روز پنجشنبه قعطنامه‌ای را علیه روسیه روی میز بگذارد. سفیر اوکراین که ۴۸ دقیقه پس از صدور فرمان حمله به کشورش در این نشست سخرانی می‌کرد، متن سخنرانی از پیش تنظیم شده خود را بی‌فایده خواند و از متحدان خواست جلوی جنگ را بگیرند.

اوکراین: جهان جلوی پوتین را بگیرد

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین یک جنگ تمام عیار علیه اوکراین به راه انداخته است و جمله به شهرهای اوکراین ادامه دارد. او گفت که اوکراین از خود دفاع می‌کند و پیروز می‌شود. وزیر امور خارجه اوکراین گفت: جهان باید جلوی پوتین را بگیرد و همین حالا اقدام کند.

کوبا، آمریکا و ناتو را متهم کرد

کوبا، متحد دیرین روسیه با انتقاد از کمک آمریکا به توسعه ناتو به سوی روسیه، واشینگتن را بابت پدید آمدن بحران اوکراین مورد انتقاد قرار داد. هاوانا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت آمریکا هفته‌ها است روسیه را تهدید می‌کند و جامعه بین‌المللی را درباره خطرات حمله گسترده به اوکراین فریب می‌دهد.

حریم هوایی اوکراین بسته شد

وزارت دفاع اوکراین پس از حمله روسیه به شهرهای این کشور حریم هوایی اوکراین را بست. آژانس امنیت اتحادیه هوانوردی اروپا نیز اعلام کرد که به عنوان اقدام احتیاطی خطوط هواپیمایی نباید از حریم هوایی اوکراین و اطراف آن استفاده کنند.

بهای نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار رسید 

همزمان با حمله موشکی روسیه به شهرهای اوکراین از جمله کی‌یف و حمله به پایگاه‌های هوایی و نظامی این کشور، بهای نفت به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه رسید که بالاترین میزان در هفت سال اخیر است.

رئییس‌جمهوری اوکراین حمله به زیرساخت‌های نظامی را تایید کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی پس از آغاز حمله روسیه به شهرهای اوکراین از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند. او گفت روسیه به زیرساخت‌های نظامی و ایستگاه‌های مرزی اوکراین حمله کرده است و صدای انفجار در شهرهای اوکراین به گوش می‌رسد. زلنسکی گفت با همتای آمریکایی خود گفت‌و‌گو کرده است و آمریکا هم اکنون در حال متحد کردن جامعه بین‌المللی است.

پیام حمله پوتین روز دوشنبه ضبط شده بود 

ایستگاه رادیویی اکو مسکو مدعی شد، ولادیمیر پوتین پیام تلویزیونی اعلام حمله به اوکراین را سه روز قبل در روز دوشنبه ضبط کرده بود. این ایستگاه رادیویی می‌گوید پس از دانلود پیام از وب‌سایت کرملین و بررسی داده‌ها به این نتیجه رسیده است. کروات رییس‌جمهوری روسیه در پیام روز پنجشنبه نیز مشابه کرواتی است که روز دوشنبه زده بود.

ارتش روسیه: شهرهای اوکراین را هدف نمی‌گیریم

ارتش روسیه به رغم گزارش‌های میدانی از وقوع انفجارهای متعدد در اوکراین مدعی شد که شهرهای اوکراین را هدف نمی‌گیرد. در بیانیه ارتش آمده است که هدف زیرساخت نظامی، دفاعی و تاسیسات نیروهای مسلح اوکراین است. این در حالی است که  در خارج از دونباس در شرق اوکراین که ولادیمیر پوتین دستور عملیات ویژه نظامی در آن را صادر کرد، انفجارهای متعددی رخ داده است.

ورود خودورهای زرهی به اوکراین از مرز بلاروس

 سی‌ان‌ان به نقل از شاهدان محلی از ورود ستون‌هایی از خودروهای زرهی به اوکراین از طریق مرز بلاروس خبر داد. روسیه در هفته‌های اخیر شماری از نیروها و تانک‌های خود را در بلاروس و نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده بود.

اوکراین از مرز بلاروس، روسیه و کریمه هدف حمله قرار دارد

 اوکراین می‌گوید از طریق مرزهای بلاروس، روسیه و کریمه هدف حمله قرار دارد. در بخشی از لوهانسک که هنوز تحت کنترل اوکراین قرار دارد، دستور تخلیه عمومی مردم صادر شده است.  لوهانسک یکی از دو منطقه شرق اوکراین است که پوتین استقلال آن را به رسمیت شناخت.

ارتش اوکراین: پنج جنگنده روسی را سرنگون کردیم

ارتش اوکراین می‌گوید پنج جنگنده روسیه و یک هلی‌کوپتر را بر فراز لوهانسک سرنگون کرده است. پنتاگون در حال بررسی گزارش ورود نیروها از مرز بلاروس به خاک اوکراین است. هنوز روشن نیست که این نیروها فقط متعلق به ارتش روسیه‌اند یا نیروهای بلاروس هم در بین آنها حضور دارند.

ارتش روسیه: با مقاومت نیروهای مرزی مواجه نشدیم 

ارتش روسیه در بیانیه‌ای مدعی شد برای ورود به خاک اوکراین با مقاومت نیروهای مرزی مواجه نشده است. این بیانیه همچنین مدعی شد ارتش روسیه دفاع هوایی اوکراین را از کار انداخته است. اوکراین اما می‌گوید پنج جنگنده و یک هلی‌‌کوپتر روسی را منهدم کرده است. روسیه این ادعا را رد کرد.

بیشتر از جهان