نماینده آمریکا در سازمان ملل: هرگز به ایران اجازه دسترسی به سلاح هسته‌ای نمی‌دهیم

لیندا توماس - گرینفیلد می‌گوید که ایران مانع به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای احیای مذاکرات هسته‌ای است

نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید ممکن است کشورش به توافقی با ایران دست پیدا نکند- 

Michael M. Santiago / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

لیندا توماس - گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد در بخشی از گفتگوی خود با «نیو عرب» به موضوع توافق هسته‌ای ایران پرداخت.

این عضو کابینه جو بایدن در پاسخ به این سوال که با توقف مذاکرات هسته‌ای آیا می‌شود گفت که مذاکرات برجام به پایان خود رسیده و دیگر قابل احیا نیست؟ پاسخ داد: «همانطور که می‌دانید هنوز توافقی وجود ندارد و ممکن است اصلا به آن نرسیم. با این حال جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا متعهد شده است که تلاش کنیم تا اطمینان حاصل شود ایران هرگز اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نداشته باشد.»

گرینفیلد در باره احتمال فرستادن پرونده به شورای امنیت سازمان ملل نیز گفت: «این موضوع هنوز در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح نشده است اما اگر به شورای امنیت فرستاده شود، ما آماده رای‌گیری و بحث در مورد آن هستیم. این یکی از حوزه‌هایی است که توانسته‌ایم با همه اعضای شورای امنیت همکاری نزدیک داشته باشیم. من فکر می‌کنم همه آنها می‌خواهند که ایالات متحده به برجام بازگردد و این توافق به طور کامل اجرا شود.»

او با تاکید بر این که ایران جلوی تلاش‌ها را گرفته است، تاکید کرد: «ما توافق کردیم که اگر ایران به انطباق کامل برگردد، ما هم برمی‌گردیم. این نقطه، جایی است که ما در حال حاضر هستیم. ما آماده‌ایم و آنها نیستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخش دیگری از این گفتگو به موضوع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین اختصاص داشت.

نماینده ایالات متحده در سازمان ملل در پاسخ به این که آیا از همه ابزارها برای منزوی کردن روسیه در سازمان ملل استفاده شده است؟ توضیح داد: «ما دائما در حال ارزیابی ابزارهای جدید و متفاوت هستیم تا بتوانیم از آنها برای مقابله با تجاوز روسیه در اوکراین استفاده کنیم. من فکر می‌کنم که ما در انزوای روسیه فوق‌العاده موفق بوده‌ایم. ۱۴۰ کشور را برای حمایت از نیاز اوکراین به کمک‌های بشردوستانه متحد کردیم و توانستیم روسیه را از عضویت در شورای حقوق بشر معلق کنیم.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل در عین حال افزود: «همچنان به ارزیابی سایر ابزارهای موجود ادامه خواهیم داد و به ویژه در زمینه اعمال تحریم‌ها علیه روسیه تلاش خواهیم کرد. به عقیده من آنها از این میزان اتحاد اروپا و سایر نقاط جهان غافلگیر شده‌اند. ضمن این که موارد بیشتری نیز در راه است.»

گرینفیلد در باره احتمال استفاده روس‌ها از سلاح هسته‌ای نیز گفت: «امیدواریم روس‌ها به استفاده از سلاح هسته‌ای متوسل نشوند. وزیر امور خارجه روسیه اشاره کرده که آنها فقط از تسلیحات متعارف استفاده خواهند کرد، اما ما باید آنها را بر اساس عملکردشان قضاوت کنیم نه گفتارشان. با این حال آنها توافقنامه‌هایی را علیه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای امضا کرده‌اند و فکر می‌کنم اگر تصمیم به انجام این کار بگیرند، تمام جهان علیه آنها متحد خواهد شد. حتی معدود کشورهایی که از روسیه حمایت کرده‌اند نیز در صورت استفاده پوتین از سلاح هسته‌ای مطمئنا حمایت از مسکو را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهند داد.»