۹۰۰ عضو خانواده سربازان کشته‌شده آمریکایی: سپاه را از فهرست تروریستی خارج نکنید

«حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی جان آمریکایی‌ها را تهدید می‌کند»

گروهی شامل ۹۰۰ نفر از اعضای خانواده سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ و همچنین جانبازان جنگی، در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، خواستار حفظ نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی شدند.

در این نامه که گروهی از مجروحان در حمله‌های «تروریستی منتسب به سپاه پاسداران» نیز از آن حمایت کرده‌اند، آمده است: «ما معتقدیم حذف سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی، جان آمریکایی‌ها را تهدید می‌کند. به کهنه سربازان و خانواده‌های سربازان کشته‌ شده در جنگ آسیب می‌زند و به سازمان‌های تروریستی قدرت می‌دهد که اجرا و حمایت از حملات علیه منافع و متحدان آمریکا در خاورمیانه را ادامه دهند.»

در نامه سربازان آمریکایی کشته‌شده که فاکس‌نیوز آن را منتشر کرده، به نقش سپاه پاسداران در توطئه‌های تروریستی در منطقه و نقش گروه‌های نیابتی آن در عراق و سوریه برای حمله به نیروها و منافع آمریکا در این کشورها اشاره و گفته شده است: «خارج شدن سپاه پاسداران از فهرست تروریسم، چراغ سبزی به آنها برای هدف قرار دادن آمریکایی‌ها و حمله به متحدان ما است. تعیین گروه‌های تروریستی مبتنی بر واقعیت‌ها و به صورت غیرسیاسی صورت می‌گیرد، بنابراین حذف سپاه پاسداران از این فهرست در روند مذاکره با ایران، به اعتبار آن لطمه می‌زند.»

«لغو نام سپاه پاسداران از این فهرست نه تنها دسترسی آنها به منابع را افزایش می‌دهد بلکه می‌تواند به افزایش فعالیت‌های تروریستی این گروه نیز منجر شود.»

نویسندگان این نامه همچنین به قوانین فدرال اشاره کردند که طبق آن هر کسی که تحت صلاحیت قضایی ایالات متحده باشد، اگر آگاهانه از نهادهایی که در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارند هر نوع حمایت مادی انجام دهد، متهم شناخته می‌شود. این بدان معناست که هر شرکتی که با این گروه‌ها تجارت کند، در معرض پیامدهای قانونی، مالی و اعتباری قرار خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پایان، نویسندگان نامه خطاب به بایدن تاکید کردند: «از شما می‌خواهیم با این کار بسیاری از قربانیان آمریکایی سپاه پاسداران، به ویژه سربازانی که حین خدمت به آمریکا در خارج از کشور کشته شدند را بی‌حرمت نکنید. آقای رئیس‌جمهور، هیچ معامله‌ای با ایران به عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان، نمی‌تواند ارزش قربانی کردن عزت ملت ما را داشته باشد.»

این نامه در حالی منتشر شده که برخی گزارش‌ها از تصمیم ایالات متحده آمریکا برای خارج نکردن نام سپاه از فهرست گروه‌ه‌های تروریستی خبر می‌دهد، گرچه هنوز این خبر به طور رسمی و مستقیم از سوی کاخ سفید اعلام نشده است. پایگاه خبری تایمز اسرائیل اخیرا مدعی شد دولت بایدن به مذاکره‌کنندگان اروپایی اعلام کرده برنامه‌ای برای خارج کردن نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی به عنوان بخشی از مذاکرات ندارد. البته این پایگاه خبری نوشت که دولت بایدن باوجود ارسال این پیام به مذاکره‌کنندگان اروپایی، همچنان در حال بررسی این گزاره است که بخشی از سپاه را از فهرست خارج کند اما نیروی قدس را در فهرست تروریسم حفظ کند.

پیش از این نیز مقام‌های مختلف آمریکایی به ویژه گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه، با حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی اعلام مخالفت کرده بودند. اخیرا ۴۶ ژنرال بازنشسته و دریاسالار آمریکایی نیز نسبت به خطرات مذاکرات هسته‌ای که توسط دولت بایدن با ایران جریان دارد، هشدار داده بودند.

در همین زمینه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه، اول اردیبهشت، در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه سوریه ضمن اشاره به اینکه ایران از رسیدن به توافق خوب و پایدار دور نشده‌ است، تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران نه به زیاده‌خواهی‌ها توجه دارد و نه از خطوط قرمز خود حاضر به عقب‌نشینی است.»

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز اخیرا مدعی شد که به ایران پیشنهاد شده در ازای نگرفتن انتقام قاسم سلیمانی، بخشی از تحریم‌ها لغو شود اما ایران این پیشنهاد را رد کرده است.