آمریکا: ایران برای لغو تحریم‌های فرابرجامی باید به نگرانی‌های ما پاسخ دهد

«با هر توافقی برای بازگشت دوجانبه به برجام، ایالات متحده از تمامی ابزارهای توانمند خود برای مقابله با فعالیت‌های سپاه پاسداران استفاده خواهد کرد»

ظاهرا منظور این سخنگو در مورد تحریم‌های ورای برجام موضوع حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست دولت آمریکا از سازمان‌های تروریستی خارجی است، که مذاکرات احیای برجام را به بن‌بست کشانده است- SEPAH NEWS / AFP

یک مقام دولت ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که اگر جمهوری اسلامی ایران خواهان لغو تحریم‌های اعمال شده ورای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های واشنگتن ورای آن توافق نیز پاسخ دهد.

به گزارش رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:«ما در انظار عمومی مذاکره نمی‌کنیم، اما اگر ایران خواهان لغو تحریم‌های فرابرجامی است، باید به نگرانی‌های ما ورای توافق نیز رسیدگی کند.»

ظاهرا منظور این سخنگو در مورد تحریم‌های ورای برجام موضوع حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست دولت آمریکا از سازمان‌های تروریستی خارجی است، که مذاکرات احیای برجام را به بن‌بست کشانده است.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که با هر توافقی برای بازگشت دوجانبه به برجام، ایالات متحده از تمامی ابزارهای توانمند خود برای مقابله با فعالیت‌های سپاه پاسداران استفاده خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و ایالات متحده از ماه آوریل سال گذشته مذاکرات غیرمستقیمی را در وین پایتخت اتریش و با هدف بازگشت دوجانبه به تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آغاز کردند که مدتی است متوقف شده است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که معاون او مسئولیت هماهنگی مذاکرات را بر عهده دارد، یازدهم مارس اعلام کرد که مذاکرات به دلیل «عامل خارجی» متوقف شده است. وی توضیح بیشتری نداد.

در ابتدا گمان می‌رفت منظور از عامل خارجی درخواست مسکو برای معافیت ایران از تحریم‌های روسیه است که به دلیل حمله نظامی به اوکراین اعمال شده؛ اما مدتی بعد مشخص شد ایران برای توافق شرط گذاشته است.

جمهوری اسلامی ایران خواهان حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا شده است، خواسته‌ای که با مخالفت‌های گسترده‌ای روبرو شده و دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز هنوز به آن تن نداده است.