پزشکان هولوگرامی برای معاینه فضانوردان به ایستگاه فضایی رفتند

ناسا می‌گوید این فناوری می‌تواند با کمک «واقعیت افزوده» مراقبت و درمان از راه دور را ممکن کند

جوزف اشمید، جراح پروازهای ناسا، یکی از نخستین کسانی بود که از زمین به فضا «هولوپورت» شد- ESA (European Space Agency) astronaut Thomas Pesquet

سازمان فضایی آمریکا فاش کرد که ناسا در نخستین تجربه خود، هولوگرام‌هایی از پزشکان را برای معاینه فضانوردان در سال ۲۰۲۱ به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کرده است. سازمان فضایی [ناسا] در مطلبی که اوایل این ماه منتشر کرد یادآور شد که جوزف اشمید، جراح پروازهای ناسا، فرناندو دی‌لا‌پنا لاکا، شریک صنعتی و مدیرعامل «اکسا ائرواسپیس» (AEXA Aerospace) و تیم‌های این دو نفر، نخستین انسان‌هایی بودند که از زمین به فضا «هولوپورت» شدند.

دکتر اشمید توضیح داد که «هولوپورتیشن» نوعی فناوری تصویرسازی است که این امکان را فراهم می‌کند که مدل‌های سه‌بعدی با کیفیت بالا از افراد ساخته، فشرده و به‌صورت زنده و مستقیم به هر جا منتقل شوند.

در این اقدام سال ۲۰۲۱ توماس پسکی، فضانورد سازمان فضایی اروپا (ESA) با تصاویر زنده دکتر اشمید و آقای د‌لا‌پنا که در وسط ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار گرفته‌ بودند، گفت‌وگویی دوطرفه داشت و نخستین ملاقات هولوپورتیشنی از زمین در فضا را ثبت کرد.

فضانوردان برای انجام این کار خارق‌العاده از هولولنزهای دوربین کینکت مایکروسافت و یک رایانه شخصی با نرم‌افزار سفارشی اکسا (Aexa) استفاده کردند.

ناسا اشاره کرد که استفاده از نمایشگرهای واقعیت ترکیبی مانند هولولنز به کاربران این امکان را می‌دهد تا مخاطبان را از راه دور به‌صورت سه بعدی ببینند، بشنوند و با آن‌ها تعامل داشته باشند به‌طوری که انگار آن‌ها واقعا در همان فضای فیزیکی حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان می‌گویند با وجود آن‌ که مایکروسافت از این فناوری دست‌کم از سال ۲۰۱۶ استفاده کرده، این نخستین استفاده از آن در چنین محیط‌های غیرعادی و دوردست مانند فضا است.

دکتر اشمید می‌گوید «این یک روش کاملا جدید از ارتباط انسانی در فاصله‌های بسیار زیاد است. افزون بر این، یک روش کاملا جدید در اکتشاف‌های انسانی است که در جریان آن، موجودیت انسان می‌تواند به خارج از سیاره زمین سفر کند. بدن فیزیکی ما آنجا نیست، اما همه موجودیت انسانی ما آنجاست.»

او می‌افزاید: «مهم نیست که ایستگاه فضایی در حال حرکت با سرعت ۱۷۵۰۰ مایل در ساعت و در حرکتی ثابت در مدار ۲۵۰ مایلی بالای زمین باشد، فضانورد می‌تواند سه دقیقه یا سه هفته بعد [به زمین] برگردد و ما با دستگاه روشن به‌ صورت پخش زنده آنجا در ایستگاه فضایی خواهیم بود.»

«[فناوری] نوآورانه سه بعدی پزشکی از راه دور برای کمک به حفظ سلامت فضانوردان. فضانورد توماس پسکی با جراح پرواز دکتر جو اشمید در @Space_Station گفت‌‌وگوی دوطرفه داشت. این نخستین دیدارهولوپورتیشن از زمین در فضا بود.

— AsMA (@Aero_Med) April 11, 2022»

ناسا نمایش اخیر را زمینه‌ساز استفاده گسترده‌تر در ماموریت‌های آینده مانند برنامه‌های نوآورانه سه بعدی پزشکی از راه دور برای حفظ سلامت فضانوردان می‌داند.

پژوهشگران همچنین قصد دارند از این فناوری برای همایش‌های پزشکی خصوصی، همایش‌های روان‌پزشکی خصوصی، همایش‌های خصوصی خانوادگی و «بردن افراد مهم و سرشناس به ایستگاه فضایی برای بازدید با فضانوردان» استفاده کنند.

سازمان فضایی قصد دارد از این فناوری برای ارتباط‌های دوطرفه در آینده استفاده کند به‌طوری که افراد مستقر روی زمین به فضا هلوپورت شوند و فضانوردان به زمین برگردند.

ناسا می‌گوید تلفیق هولوپورتیشن با واقعیت افزوده در آینده می‌تواند هدایت و مشاوره از راه دور را «واقعا ممکن» کند.

دکتر اشمید می‌گوید: «تصور کنید می‌توانید بهترین راهنما و پشتیبان یا طراح واقعی یک فناوری پیچیده را در هر جایی که روی آن کار می‌کنید، در کنار خود بیاورید. علاوه بر این، ما واقعیت افزوده را با حس لامسه تلفیق خواهیم کرد.»

«شما می‌توانید با یکدیگر روی دستگاه کار کنید، درست مانند دو تا از بهترین جراحانی که در هنگام عمل جراحی کار می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود هر کسی با آگاهی از این ‌که بهترین تیم با یکدیگر بر روی یک قطعه تجهیزات مهم کار می‌کنند، آرامش خاطر پیدا کند.»

© The Independent

بیشتر از علوم