«زمان مرگ توافق هسته‌ای با ایران فرارسیده است»

جانشین پیشین فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا گفت که معایب توافق جدید بسیار فراتر از محدودیت‌های ضعیف آن است

HANDOUT / AFP / EU DELEGATION IN VIENNA

جانشین پیشین فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا طی یادداشتی که در وب سایت «د هیل» (The Hill) منتشر شد، تاکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران باعث می‌شود امنیت ملی آمریکا و شرکای منطقه‌ای آن به خطر بیفتد.

ژنرال چاک والد در این یادداشت نوشت: «دولت بایدن که پیش از این برای گرفتن پاسخ مثبت امتیازات بسیار زیادی به ایران داده، مدت‌ها است که از این توافق عقب‌نشینی کرده است. با وجود این، اگر هم توافقی حاصل شود کنگره باید آن را رد کند. با ایفای نقش کلیدی مسکو، اکنون توافق هسته‌ای جدید به ایران که دهه‌ها حامی اصلی تروریسم در دنیا و مسئول مرگ صدها آمریکایی است، این امکان را می‌دهد تا سایه هسته‌ای خود را بر خاورمیانه بیندازد. چنین توافقی برای آمریکا بسیار خطرناک است و به همین دلیل ما، ۴۶ ژنرال و دریاسالار بازنشسته ایالات متحده، طی نامه‌ای سرگشاده که به موضوع امنیت ملی آمریکا می‌پردازد، با آن مخالفت کردیم.»

او با اشاره به صحبت‌های بایدن در مورد توافق هسته‌ای که گفته بود این توافق ایران را درون یک جعبه محصور می‌کند، گفت: «این توافق جدید حتی کوتاه‌تر و ضعیف‌تر از برجام است. زمانی که دولت اوباما قرارداد اولیه را در سال ۲۰۱۵ منعقد کرد، نکته اصلی آن این بود که ایران برای تولید سوخت کافی به منظور تولید یک بمب حداقل به یک سال زمان نیاز دارد. از آن‌سو، بر اساس توافق جدید، تهران در «زمان شکست» تنها شش تا هفت ماه زمان دارد که این نشان‌دهنده امتیازهای ایالات متحده است که به ایران اجازه می‌دهد سانتریفیوژهای غنی‌سازی پیشرفته‌ای را که از زمان شروع نقض برجام در سال ۲۰۱۹ ارتقا یافتند، حفظ کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال چاک والد به معایب توافق هسته‌ای جدید اشاره کرد و نوشت: «معایب توافق جدید بسیار فراتر از محدودیت‌های ضعیف آن بر جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران است. در سال آینده، ممنوعیت شورای امنیت سازمان ملل برای توسعه موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما که می‌توانند خاک آمریکا را هدف قرار دهند، پایان می‌یابد. این توافق در عرض سه سال، مبنای هرگونه تحریم بیشتر سازمان ملل متحد بر برنامه هسته‌ای ایران را هم از بین می‌برد؛ بدون اینکه ایران را به افشای تلاش‌های مخفیانه‌اش برای ساخت بمب ملزم کند.»

او در پایان، به حذف سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی اشاره کرد و گفت: «تهران با درخواست حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، یک خط قرمز اضافی برای مذاکره ترسیم کرد که به توافق هسته‌ای مربوط نیست. هرگونه اقدامی از این دست فعالیت‌های ضدتروریسم ایالات متحده در داخل آمریکا را تضعیف می‌کند و در عین حال این پیام خطرناک را به خاورمیانه ارسال می‌کند که نگاه آمریکا به گسترش بی‌رحمانه قدرت نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در مناطقی مانند سوریه، عراق، یمن و لبنان چگونه خواهد بود.»