پرایس: ایران برای لغو تحریم‌ فراتر از برجام، نگرانی‌های گسترده‌تر را رفع کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد واشینگتن از هر ابزاری برای مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده سپاه استفاده می‌کند

«پیشرفت خوبی داشتیم که در هفته‌های اخیر بایگانی شده است. چند هفته است که در موقعیت متفاوتی قرار داریم»-KEVIN LAMARQUE /AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی درباره وقفه در مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «ما برای بازگشت به اجرای کامل برجام آماده‌ایم.» او با اشاره به اینکه رفت‌و‌آمد‌ها و رد و بدل کردن پیام‌ها از طریق انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام ادامه دارد گفت: «برای تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌تر به منظور حل مسائل خارج از برجام و پرونده هسته‌ای نیز آماده‌ایم.»

اظهارات پرایس در حالی مطرح می‌شود که یک ماه از تعلیق مذاکرات احیای برجام که در یک سال اخیر کماکان ادامه داشت؛ می‌گذرد. این مذاکرات به دنبال حمله روسیه به اوکراین و درخواست تضمین مسکو برای تضمین منافع خود در توافق با تهران متوقف شد. پس از آن حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا به عنوان مهمترین مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات ظهور کرد.

سپاه در دولت دونالد ترامپ و پس از خروج آمریکا از برجام به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه شد. اما تهران خارج کردن سپاه از این فهرست را که در مجموعه تعهدات برجام نبوده است، به عنوان درخواست کلیدی خود برای بازگشت به تعهدات مطرح کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پرایس در این زمینه گفت: «در این مورد به طور علنی صحبت نمی‌کنیم. اما اگر ایران می‌خواهد تحریم‌هایی فراتر از برجام لغو شوند، باید نگرانی‌هایی فراتر از برجام را رفع کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که پیش‌تر گزارش‌ها درباره موافقت دولت بایدن با حذف نام سپاه از فهرست تروریستی و مبادله زندانیان و آزادسازی منابع ایران را رد کرده بود، گفت: «اگر آنها نخواهد موضوعات دوجانبه را در مسیر مذاکرات هسته‌ای حل کنند، اطمینان دارم که به سرعت می‌توانیم به درک مشترک برای ازسرگیری تعهدات در برنامه جامع اقدام مشترک دست یابیم. این ایران است که باید تصمیم بگیرد.»

این درحالی است که مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند پیشنهادها و خواسته‌های خود را مطرح کرده‌اند و این آمریکا است که باید تصمیم سیاسی را اتخاذ کند.

با این وجود هر دو طرف، در هفته‌های اخیر تاکید دارند که برخلاف گمانه‌زنی‌های قبلی، توافقی آماده امضا شدن وجود ندارد.

پرایس با اشاره به اینکه روشن نیست دو طرف بتوانند به خط پایان برسند گفت: «پیشرفت خوبی داشتیم که در هفته‌های اخیر بایگانی شده است. در واقع چند هفته است که در موقعیت متفاوتی قرار داریم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، ترجیح ما این است که به طور دوجانبه به تعهدات در برنامه جامع اقدام مشترک بازگردیم اما اینکه بتوانیم به این مرحله برسیم به ایران بستگی دارد.

پرایس در بخش دیگری از اظهارات خود درباره تهدید اخیر ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران علیه اسراییل، جمهوری اسلامی را حامی بزرگ تروریسم در جهان توصیف کرد و گفت، حمایت تهران از تروریسم امنیت بین‌المللی و متحدان ما در منطقه را به خطر انداخته است. او با اشاره به تعهد آمریکا نسبت به حفظ امنیت اسراییل گفت: «از همه ابزارهای لازم برای مقابله با نقش بی‌ثبات‌کننده سپاه پاسداران در منطقه استفاده می‌کنیم.»

برخی ناظران بر این گمانند که در فاصله شش ماه مانده تا برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا، باتوجه به تضعیف موقعیت دمکرات‌ها در نتیجه عملکرد دولت دمکرات، جو بایدن و تیم‌اش در تصمیم خود برای حذف سپاه از فهرست تروریستی و پرداخت هزینه گزاف آن تجدید نظر کرده‌اند.