آمادگی نیروهای نظامی سوریه برای همکاری با روسیه در اوکراین

حضور جنگجوهای سوری در اوکراین سرنوشت نبردهای جاری در شرق این کشور را به نفع روسیه تغییر خواهد داد

فرمانده جدید نیروهای نظامی روسیه در اوکراین، پیش‌تر نیز فرمانده نیروهای این کشور در سوریه بود -- SANA / AFP

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات روسیه گفته‌اند که تاکنون بیش از ۱۶ هزار برگه درخواست از سوی نیروهای نظامی و جنگجوهای خاورمیانه‌ای دریافت کرده‌اند که آماده همکاری با نیروهای نظامی روسیه در اوکراین هستند. همچنین به گزارش این خبرگزاری بخش قابل توجهی از این نیروهای داوطلب در زمره سربازهای ارتش سوریه و جنگجوهایی هستند که، در جریان جنگ داخلی سوریه، علیه نیروهای داعش جنگیده‌اند.

با این‌حال به گفته مقامات ایالات متحده آمریکا و همچنین آن دسته از فعال‌های حقوق بشر که تحولات سوریه را رصد می‌کنند، همچنان مشخص نیست چه تعدادی از جنگجوهای خاورمیانه‌ای به نیروهای ارتش روسیه در اوکراین پیوسته‌اند.  

برخی ناظران سیاسی بر این باورند که انتخاب آلکساندر دوورنیکف به مقام فرماندهی نیروهای ارتش روسیه در اوکراین، نقش بسزایی در تسریع فرایند پیوستن نیروهای نظامی سوریه و جنگجوهای این کشور به ارتش روسیه در اوکراین خواهد داشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز دهم آوریل ۲۰۲۲، آلکساندر دوورنیکف را به عنوان فرمانده جدید ارتش روسیه در اوکراین انتخاب کرد. دوورنیکف پیش‌تر نیز فرمانده نیروهای نظامی روسیه در خاک سوریه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار خبر انتصاب دوورنیکف به فرماندهی نیروهای ارتش روسیه در اوکراین، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، گفت:«این ژنرال مولف جنایت و وحشی‌گری علیه غیرنظامی‌های اوکراین خواهد بود.» بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، حضور نیروهای نظامی تحت امر ژنرال دوورنیکف در سوریه به در هم شکستن صفوف مخالفان دولت بشار اسد منجر شد و عملیات‌های نظامی آن‌ها در خاک این کشور، کشتار غیرنظامی‌ها را افزایش داد و روند نابودی شهرها و آوارگی مردم غیرنظامی را تسریع کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حال حاضر ارتش روسیه در حال آموزش صدها سوری است که به منظور همکاری با ارتش روسیه در اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند. تحلیل‌گرهای سیاسی می‌گویند پیوستن جنگجوهای خاورمیانه‌ای به ارتش روسیه، می‌تواند به نفع نبردهای تهاجمی روسیه در شرق اوکراین تمام شود. این گروه از تحلیل‌گرها همچنین بر این باورند که در هفته‌های پیش‌رو، جنگجوهای سوریِ متحد روسیه در میدان‌های نبرد اوکراین مستقر خواهند شد.

رامی عبدالرحمن، رئیس یکی از مراکز بریتانیایی که وضعیت حقوق بشر در سوریه را رصد می‌کند، می‌گوید تا امروز ۴۰ هزار نفر برای همکاری با ارتش روسیه در اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند که ۲۲ هزارشان از طریق ارتش روسیه و ۱۸ هزار نفر از مسیر شرکت خصوصی گروه واگنر  (Wagner Group)، که یک شرکت خصوصی روسی ارائه خدمات نظامی است، اقدام کرده‌اند.

بیشتر از جهان