گنده‌لات تهرانی، مدافع بشار اسد، در جدال با مرگ

«گنده‌ لات‌» نزدیک به نیروهای امنیتی، هدف حمله چند موتورسوار ناشناس قرار گرفت

شامگاه دوشنبه، دوم‌دی‌ماه، به هانی کُرده، یکی از اوباش معروف تهران، با چاقو و قمه حمله شده است. آن‌چنان که خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گزارش داده او هم‌اکنون در بخش آی‌سی‌یو بیمارستانی در تهران بستری است: «در حالی که بسیاری از رسانه ها از مرگ هانی کرده خبر دادند، اما وی همچنان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند. مادر، پدر، برادر و گنده لات‌های محل پشت در آی سی یو برای شفایش دست به دعا شده‌اند.»

برخلاف خبرگزاری فارس، برخی دیگر از رسانه‌های داخلی اعلام کرده‌اند که او روز بعد از حادثه به دلیل شدت خونریزی مرده است.  

این حادثه در منطقه 12 تهران و نزدیکی چهارراه سیروس رخ داده است. چنگیز ایدون، سرکلانتر منطقه‌ای که حادثه در آن رخ داده، به خبرگزاری‌ها گفته است: « شامگاه دوشنبه یکی از اشرار معروف تهران همراه یکی از دوستانش سوار بر خودروی پژو ۲۰۶ سفید رنگ مقابل یک آبمیوه‌فروشی در منطقه شاپور توقف می‌کند که در همین لحظه ۶ جوان سوار بر ۲ موتور به سمت وی و دوستش حمله و آن‌ها را هدف ضربات چاقو و قمه قرار می‌دهند.»

به گفته این مقام پلیس تهران، درگیری لفظی هانی کرده با افرادی در یک مراسم تولد در روز یکشنبه، سبب شده تا این افراد در روز بعد نقشه حمله به او را اجرایی کنند: «در تحقیقات میدانی مشخص شد که این فرد شرور به همرا دوستش شامگاه یکشنبه در یک جشن تولد حضور داشته که در این مهمانی شبانه با چند نفر دیگر درگیری لفظی پیدا می‌کنند و به خاطر اینکه مراسم تولد بهم نخورد، یک قرار درگیری در منطقه ابوسعید با هم می‌گذارند. شامگاه دوشنبه این فرد برای درگیری در محل قرار حضور پیدا می‌کند، اما طرف دیگر دعوا به محل نمی‌آید. در ادامه آن‌ها برای خوردن آبمیوه به سمت مغازه آبمیوه‌فروشی می‌روند که در این صحنه ۶ جوان موتور سوار که او را تعقیب کرده بودند، به سمت وی حمله و او را با حملات چاقو و قمه هدف ضربات چاقو و قمه قرار می‌دهند.»

گنده‌لات‌های مدافع ولایت

«هانی کرده» یکی از معروفترین گنده‌لات‌های تهران است که رابطه نزدیکی با سازمان‌های نظامی و امنیتی ایران دارد.

او همچنین در سرکوب قیام مردمی علیه رژیم بشار اسد در سوریه نیز حضور داشته است و دست‌کم یک ویدیو از حضور او در کنار نیروهای سپاهی در سوریه منتشر شده است. از هانی کرده به عنوان فردی یاد می‌شود که اطلاعات مربوط به چاقو‌کش‌ها و لات‌های محلی را در اختیار نیروهای امنیتی قرار می‌داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دو دهه پیش و با اجرای طرح «مبارزه با اراذل و اوباش»، پلیس امنیت ایران با شناسایی این افراد اقدام به جذب آن‌ها به عنوان مخبر و یا مقابله با اعتراضات مردمی کرد.

خبرهای رسمی حاکی از آن است که سپاه محمد رسول‌الله، که وظیفه «حفظ تهران» در صورت وقوع ناآرامی‌های مردمی را برعهده دارد، دست‌کم از سال 1388 با سازماندهی گنده‌لات‌های محلی، از آن‌ها برای سرکوب اعتراضات مردمی استفاده کرده است.

بنا به گفته حسین همدانی، فرمانده وقت سپاه محمدرسول‌الله، پس از آغاز اعتراضات مردمی در سال 1388، تعداد پنج هزار نفر از این لات‌ها در سه گردان سازمان‌دهی شده‌اند و از آن‌ها برای سرکوب مردم استفاده شده است.

همدانی که خود بعدتر در سوریه کشته شد، درباره سازمان‌دهی این افراد پس از اعتراضات سال 1388، می‌گوید: «در کار اطلاعاتی اقدامی انجام دادیم که در تهران صدا کرد. پنج هزار نفر از کسانی که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی در احزاب و جریانات سیاسی حضور نداشتند، بلکه از اشرار و اراذل بودند شناسایی کردیم و در منزل‌شان کنترلشان می‌کردیم. روزی که فراخوان می‌زدند، این‌ها کنترل می‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند. بعد این‌ها را عضو گردان کردم. بعداً این سه گردان نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم، باید چنین افرادی را که با تیغ و قمه سروکار دارند پای کار بیاوریم. یکی از این‌ها فردی بود به نام ستاری. این ستاری وقتی به جمعیت زد جانباز 70 درصد شد و سال گذشته هم به شهادت رسید.»

البته استفاده از لات‌ها برای مقابله با اعتراضات مردمی تنها به دو دهه گذشته محدود نمی‌شود. از ابتدای انقلاب برخی از این افراد به عنوان نیروهای کمیته انقلاب اسلامی و دادستانی مرکز به کار گرفته شدند. این افراد نقش مهمی در جمع‌آوری اطلاعات در محله‌ها، قتل مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی، مقابله با اعتراضات در مناطق مختلف ایران و استقرار سیستم رعب و وحشت در دهه 60 داشته‌اند. بخشی از این افراد بعدتر به عنوان کارمند و مامور در قوه قضاییه، سازمان‌ زندان‌ها و وزارت اطلاعات ایران به کار گرفته شدند و برنامه قتل روشنفکران، دگراندیشان و مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی در دهه 70 را اجرایی کردند.

بیشتر از