دا هونگ پائو، گران‌ترین چای جهان

برگ‌های این چای از گیاهانی با عمر بیش از ۳۰۰ سال برداشت می‌شوند

چای، نوشیدنی محبوب بسیاری از ملل در سراسر جهان است. چینی‌ها چای سیاه و اولانگ را ترجیح می‌دهند و ژاپنی‌ها چای‌های سبز فوق‌العاده‌ای مانند ماچا و گیوکورو را دوست دارند. ایرانی‌ها چای سرگل را می‌پسندند و بریتانیایی‌ها به خاطر علاقه‌شان به دمنوش‌های سیاه مانند ارل‌گری مشهورند. هندی‌ها چای را با ادویه و اهالی آمریکای جنوبی چای‌های قوی مانند یربامیت می‌نوشند. برای آن‌ها که عاشق چای‌اند، چای چیزی فراتر از یک نوشیدنی ساده است؛ گویی وسیله‌ای برای ارتباط با نسل‌های گذشته و سنت‌های زیبای مردمان سال‌های دور است و لذت چشیدن طعم و بوی آن روزگاران را به‌ همراه دارد. برای همین هم برای عاشقان واقعی چای، هیچ مبلغی برای خرید نوشیدنی مورد علاقه‌شان زیاد نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دا هونگ پائو، نوعی چای اولانگ از منطقه وویشان در فویجان چین است. به‌دلیل خاک منحصربه‌فرد و شرایط طبیعی، چای‌های این منطقه دارای طعمی معدنی‌اند، به همین دلیل آن‌ها را با نام «یانچا» یا «چای سنگی» نیز می‌شناسند. خاک‌های کشاورزی برای رشد هرچه بیشتر انواع چای‌های سنگی پرورش یافته‌اند. با این حال، دا هونگ پائو همچنان محبوب‌ترین چای در میان آن‌ها است.

چرا چای دا هونگ پائو تا این اندازه گران است؟

گران‌ترین نوع چای دا هونگ پائو می‌تواند تا ۳۰ برابر معادل وزنش به طلا قیمت‌گذاری شود. در سال ۲۰۰۵ در جشنواره بین‌المللی چای شانگهای، ۲۰ گرم چای دا هونگ پائو به قیمت حدود ۲۸۰۰۰ دلار به حراج گذاشته شد و در همان سال در جشنواره فرهنگی چای دا هونگ پائو وویشان، این چای با شکستن رکورد ۳۰.۲۰۰ دلار به حراج گذاشته شد؛ یعنی هر گرم معادل حدود ۱۵۰۰ دلار!

این چای در منطقه حفاظت‌ شده طبیعی و در مقدار بسیار کم رشد داده می‌شود و این موضوع چند دلیل دارد:

۱) ذخایر طبیعی ازنظر اندازه کوچک‌اند

برای حفظ اکوسیستم، همه زمین‌های منطقه حفاظت‌شده نمی‌توانند به رشد چای اختصاص داده شوند. چندین آبشار در این اندوختگاه طبيعی در حال خشک‌ شدن‌ است؛ بنابراین مقام‌های محلی به ‌شدت میزان زراعت و رشد چای را زیر نظر دارند.

۲) بوته‌های این چای تنها یک‌بار در سال چیده می‌شوند

این‌ کار برای کیفیت هرچه بالاتر چای است. بسیاری از عاشقان ثروتمند چای چینی همیشه در صف انتظار برای خرید دا هونگ پائو ایستاده‌اند و با توجه به عرضه کم این محصول، قیمت آن می‌تواند سر به آسمان بزند.

این چای چینی که با ‌عنوان چای «ردا قرمز بزرگ» نیز شناخته می‌شود، ریشه در سلسله کینگ (دودمان پادشاهی چین از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۶۴۴ میلادی) دارد و یکی از گرانترین و گاه گرانترین چای روی کره زمین محسوب می‌شود. برگ‌های این چای از گیاهانی با عمر بیش از ۳۰۰ سال برداشت می‌شوند.

 

بیشتر از زندگی