قیمت گندم و آرد افزایش یافت، ماکارونی هم گران می‌شود

انجمن صنایع غذایی ایران: «تصمیم‌های مدیران دولتی قواعد حاکم بر بازار را برهم می‌زند»

با افزایش قیمت آرد، احتمال افزایش قیمت نان نیز وجود دارد‌ـ MORTEZA NIKOUBAZL / AFP

محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران از افزایش نرخ فروش گندم دولتی خبر داد و گفت قیمت آرد نیز روند صعودی گرفته است. به گفته او، احتمال افزایش قیمت ماکارونی نیز وجود دارد.

نرخ فروش گندم دولتی که پیش‌تر کیلویی دو هزار و ۷۰۰ تومان بود، ۱۲ هزار تومان شد. بر اساس اعلام رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، متعاقب این افزایش نرخ، قیمت آرد نیز به کیلویی ۱۶ هزار تومان رسید و احتمال دارد که قیمت ماکارونی هم از کیلویی ۱۲ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان برسد.

محمدرضا مرتضوی به خبرگزاری ایلنا گفت: «این افزایش نرخ باعث خواهد شد بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده خرد در ماه‌های نخست سختی‌های زیادی را پشت سر بگذرانند، چرا که باید حداقل سرمایه در گردش خود را شش برابر افزایش دهند.»

او با انتقاد از تصمیم وزارت جهاد کشاورزی در افزایش قیمت گندم، افزود: «بسیاری از مدیران جدید سابقه چندانی در شغلی که پذیرفته‌اند ندارند. از این‌رو، تصمیم‌گیری‌های آن‌ها در بسیاری موارد قواعد حاکم بر بازار را برهم می‌زند.»

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی بر این باور است که حمله نظامی روسیه به اوکراین در زمینه تامین گندم خللی ایجاد نمی‌کند.

با این‌ حال، شواهد نشان می‌دهد که جنگ میان این دو کشور که از صادرکنندگان اصلی گندم به شمار می‌روند جهان را با چالش تامین گندم مواجه کرده است. افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی پس از درگیری دو کشور نیز این موضوع را اثبات می‌کند.

ایران پیش از بحران روسیه و اوکراین نیز با چالش تامین گندم روبه‌رو بود. تولید گندم در ایران به دلیل خشکسالی‌های سال‌های اخیر کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، پایین بودن قیمت خرید گندم از کشاورزان موجب شد حدود چهار میلیون تن گندم ایران راهی سیلوها نشود. برخی فعالان صنفی نیز خبر قاچاق گندم ایران به کشورهای همسایه از جمله ترکیه را تایید کرده‌اند.

این موارد در کنار هم، کاهش ذخیره گندم در ایران را به دنبال داشت تا آن‌جا که سال گذشته محمدجواد عسگری، نایب‌رئیس‌ کمیسیون کشاورزی مجلس، اذعان کرد کشور با کمبود هشت میلیون تن گندم مواجه است و باید برای جبران کسری، ذرت، جو و سویا نیز وارد کند.

ایران یکی از واردکنندگان اصلی گندم از روسیه است، محمدرضا مرتضوی پیش‌تر گفته بود روسیه برای صادرات گندم، تعرفه ۷۰ دلاری تعیین کرده است و این یعنی قیمت گندم وارداتی از قیمت گندم داخلی بیشتر تمام می‌شود.

خبرگزاری رویترز شهریور ۱۴۰۰ در گزارشی نوشت نرخ هر تن گندم خریداری‌شده ایران از روسیه ۳۰۵ دلار بود، در حالی‌ که دولت جمهوری اسلامی ایران همین گندم را از کشاورزان داخلی ۲۰۰ دلار می‌خرد.

حالا با افزایش نگرانی‌ها در زمینه تامین گندم در جهان و اختلال در صادرات روسیه و اوکراین، دولت ایران با امید بستن به تولید داخلی، قصد دارد از قاچاق گندم به کشورهای دیگر جلوگیری کند و به همین دلیل قیمت آن را افزایش داد؛ اما این اقدام افزایش قیمت آرد و ماکارونی را نیز در پی داشت.

با افزایش قیمت آرد، احتمال افزایش قیمت نان نیز وجود دارد. در هفته‌های اخیر، قیمت انواع نان در بسیاری از نانوایی‌های شهرهای مختلف ایران افزایش یافت. استانداری‌ها ادعا می‌کنند افزایش قیمت نان در واحدهای صنفی «اقدامی خودسرانه» و «تخلف» است، ولی واحدهای صنفی نان می‌گویند آرد یارانه‌ای دولت کافی نیست و آن‌ها مجبور می‌شوند آرد موردنیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند. حالا با افزایش دوباره قیمت آرد، احتمال بیشتر شدن قیمت نان در روزهای آینده نیز وجود دارد.

بیشتر از اقتصاد