طالبان دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان را به شکنجه‌گاه زندانیان تبدیل کرده‌اند

اگر جامعه جهانی جنایت‌های طالبان را نادیده بگیرد بخشی ازتاریخ ناگفته خواهد ماند

عکس از سایت کمیسیون مستقل حقوق بشر

معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت طالبان در نخستین روزهای به قدرت رسیدن در ماه اوت خودروها و برخی تجهیزات دفتر این کمیسیون در بامیان را با خود بردند و اکنون از ساختمان این دفتر مانند یک پایگاه نظامی استفاده می‌کنند و در آن افراد بازداشت شده شکنجه می‌شوند.

دفتر این کمیسیون در منطقه «ملا غلام» در مرکز بامیان قرار دارد که پیش از این حدود ۳۰ نفر در این محل کار می‌کردند. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ۱۴ استان این کشور دفترهای محلی داشت و حدود ۴۰۰ نفر در این دفترها مشغول به کار بودند.

نعیم نظری، معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت با به قدرت رسیدن طالبان در این کشور اعضای این گروه تمام دفترهای این کمیسیون را غارت کردند و حساب‌های بانکی این کمیسیون را کنترل می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته نعیم نظری نیروهای این کمیسیون در بلاتکلیفی به سر می‌برند، زیرا طالبان به حقوق بشر باور ندارد. جامعه جهانی نیز طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و از کمیسیون حقوق بشر حمایت نمی‌کند.

معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت: «حقوق بشر باید از مسائل سیاسی جدا باشد؛ در شرایط فعلی برای مستندسازی جنایت‌هایی که در افغانستان انجام می‌شود به نهادهای حقوق‌بشری نیاز است و جهان باید به این مسئله توجه کند، زیرا بخش مهمی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ افغانستان ناگفته خواهد ماند و به فراموشی سپرده خواهد شد.

دولت پیشین افغانستان در پانزدهم ماه اوت ۲۰۲۱ میلادی سقوط کرد و طالبان قدرت را به دست گرفت؛ پس از آن تمام نهادهای دفاع از حقوق بشر کار خود را تعطیل کردند. از آن زمان تا‌کنون طالبان ده‌ها نظامی و غیرنظامی را به بهانه‌های مختلف بازداشت کرده‌ و کشته‌اند. بر اساس آخرین گزارشی که نیویورک‌تایمز منتشر کرد در شش ماه نخست تسلط طالبان حدود ۵۰۰ نظامی و غیرنظامی کشته یا ناپدید شده‌اند.