وزیر خارجه ایران: به رسمیت شناختن طالبان به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان منوط است

تاکنون هیچ دولتی طالبان را به رسمیت نشناخته است

پیش‌شرط ایران برای به رسمیت شناختن طالبان تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان است-

@IRIMFA/ توییتر

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین سخنان خود در باره افغانستان و طالبان، بار دیگر بر ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران زمانی طالبان را به رسمیت خواهد شناخت که این گروه برای ایجاد یک دولت فراگیر و همه‌شمول واقعی اقدام کند.  

جزئیات سخنان وزیر خارجه ایران در مورد افغانستان و پیش شرط ایران برای مشروع شناختن طالبان، در سایت خبرگزاری دانشجو منتشر شد. به نوشته این خبرگزاری، امیرعبداللهیان این اظهارات را روز چهارشنبه، ۲۴ فروردین، در یک نشست خبری مشترک با فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در تهران، مطرح کرد.

خبرگزاری دانشجو به نقل از وزیر خارجه ایران نوشت: «ما خواهان تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان‌ایم و از آن حمایت می‌کنیم.» به گفته وزیر خارجه ایران، طالبان باید برای ایجاد چنین دولتی اقدام کند تا به رسمیت شناخته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هشت ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، رهبران جمهوری اسلامی ایران بارها از طالبان خواسته‌‌اند برای ایجاد یک دولت فراگیر اقدام کند و در این مدت هر بار تهران در باره افغانستان و به رسمیت شناختن طالبان اظهارنظر کرد، پیش‌شرط خود را تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان دانست.

اکنون نه تنها ایران بلکه سایر دولت‌ها و سازمان ملل متحد نیز خواستار ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان‌ هستند.

پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، جامعه جهانی بارها از رهبران این گروه خواست برای کسب مشروعیت سیاسی جهانی برای تشکیل یک دولت فراگیر که نماینده واقعی تمام شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان و گروه‌های قومی متعدد ساکن این کشور باشد، اقدام کند، اما طالبان حکومت خود را همه‌شمول و ملی می‌داند و ادعا می‌کند که در رژیم کنونی، نمایندگانی از تمام اقوام حضور دارند و جهان باید آنان را به رسمیت بشناسد.