قیمت دلار پس از ۷۰ روز، دوباره از ۲۸ هزار تومان عبور کرد

توقف مذاکرات وین افزایش نرخ ارز و نوسان در بازار را به دنبال داشت

در پاییز ۱۴۰۰ هم پس از توقف مذاکرات وین، قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان رسید - ATTA KENARE / AFP

در پی افزایش تردیدها درباره سرنوشت مذاکرات هسته‌ای ایران، قیمت دلار بار دیگر صعود کرد و از مرز ۲۸ هزار تومان گذشت.

روز دوشنبه، ۲۲ فروردین، قیمت هر دلار آمریکا در بازار ارز به ۲۸ هزار و ۱۲۰ تومان رسید. این بالاترین نرخ دلار در ۷۰ روز گذشته بود. شامگاه دوشنبه نیز قیمت هر دلار آمریکا در معاملات پشت خطی در محدوده ۲۸ هزار و ۸۰ تومان قرار گرفت.

صبح سه‌شنبه، ۲۳ فروردین، هم اگرچه یک دلار آمریکا در صرافی ملی ۲۵ هزار و ۲۷۰ تومان قیمت خورد، در بازار ارز تا ۲۸ هزار و ۹۰ تومان هم معامله شد. این رقم در مقایسه با زمان مشابه سال قبل، حدود سه هزارتومان افزایش نشان می‌دهد. ۲۳ فروردین ۱۴۰۰، قیمت هر دلار آمریکا در بازار ارز ۲۵ هزار و ۱۸۰ تومان بود.

سیر صعودی قیمت دلار پس از آن آغاز شد که مذاکرات هسته‌ای ایران در وین متوقف شد و تردیدها درباره سرنوشت برجام افزایش یافت. در پاییز ۱۴۰۰ هم پس از توقف مذاکرات وین، قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان رسید اما با شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین در ماه‌های گذشته، بین ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان در نوسان بود.

مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی پس از اینکه روسیه شروط جدیدی را برای احیای برجام اعلام کرد، متوقف شد. حالا مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مدعی‌اند که آمریکا مسئول توقف مذاکرات هسته‌ای است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران، خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی را به عنوان شرط احیای برجام اعلام کرده است. برخی خبرها حاکی از آن است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌‎متحده، احتمالا فرمان خروج نام سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی را صادر کند اما برخی سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای از رئیس‌جمهوری این کشور خواسته‌اند این کار را نکند.

از سوی دیگر، بدر بن‌حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، با هدف مذاکره برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین به تهران سفر کرده است. روز دوشنبه هم خبر آزادسازی منابع ارزی ایران نیز منتشر شد؛ با این حال نرخ دلار ۲۲۰ تومان دیگر افزایش یافت.

نرخ دلار در حالی صعود می‌کند که احتمال احیای برجام هنوز وجود دارد؛ روزنامه دنیای اقتصاد در همین زمینه نوشت: «گزارش‌های موجود از هسته مرکزی بازار ارز از تلاش نوسان‌گیران در جهت افزایش قیمت شاخص ارزی خبر می‌دهد. این افراد با غنیمت شمردن فضای بی‌خبری از نشست‌های هسته‌ای وین و ارائه نرخ‌های غیر‌واقعی از ابتدای هفته جاری توانستند قیمت دلار را در هر روز به مقدار حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان افزایش دهند.»

این گزارش می‌افزاید: «برخی کارشناسان هم دلیل تداوم روند افزایشی بازار ارز را به نتیجه نرسیدن توافق هسته‌ای وین می‌دانند. به عقیده این افراد، پس از اعلام توقف در روند این نشست‌ها، انتظارات کاهشی موجود در بازار ارز شروع به ناپدید شدن کرد‌ و روند افزایشی جدیدی در این بازار آغاز شد.»

تحلیلگران می‌گویند در صورتی‌ که اخبار مثبتی از مذاکرات وین منتشر شود، احتمال بازگشت نرخ دلار به کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومان وجود دارد؛ وگرنه تداوم این بی‌خبری از مذاکرات هسته‌ای نرخ دلار در کانال ۲۷ و ۲۸ هزار تومان نگه می‌دارد.

بیشتر از اقتصاد