کابالا؛ دین مورد علاقه چهره‌های مشهور و محبوب در دهه اول ۲۰۰۰

اعتقادات کابالیست‌ها «عرفانی» توصیف شده است

اعتقادات کابالیست‌ها بر ارتباط مستقیم با خداوند از طریق مطالعه و غور و تفحص انفرادی متمرکز است- JOSEP LAGO / AFP

در اوایل دهه ۲۰۰۰، به ندرت شخصیت‌های مشهور و محبوبی مانند مدونا، اشتون کوچر، و لیندسی لوهان را می‌دیدیم که تکه‌ای ریسمان قرمز به دور مچ‌هاشان بسته نشده باشد. این دستبند نشان می‌داد که آن‌ها از آیین عرفانی معروف به «کابالا» پیروی می‌کنند.

به نظر می‌رسید که این آیین در دهه اول قرن بیست و یکم، یعنی زمانی که ربکا نویمان، مدیر ارشد شرکت WeWork و همسر آدام نویمان، از بنیانگذاران آن شرکت، به آن پیوست، به اوج فرهنگی خود رسیده باشد.

در سریال جدید Apple TV+ با نام WeCrashed، که ظهور و سقوط این شرکت عظیم را به تصویر می‌کشد، می‌توانید ربکا (با بازی آن هاتاوی) را ببینید که در حالی که یک ریسمان قرمز نازک را دور مچ دست خود بسته است، یک جلسه مراقبه  را هدایت می‌کند.

ربکا و آدام در سال ۲۰۰۷ با هم آشنا شدند و او به سرعت آدام را با این دین آشنا کرد. در آن زمان نام خانوادگی ربکا هنوز پالترو بود. او دختر عموی گوئینت پالترو، هنرپیشه هالیوود است.

در حالی که نویمان‌ها عقاید کابالایی خود را به امپراتوری WeWork وارد کردند، در دهه بعد بسیاری از ستاره‌ها و چهره‌های مشهور از عشق به این دین و پیروی از آن دست برداشتند.

«کابالا» چیست؟

«کابالا» از دیرباز با یهودیت پیوند خورده است. خود این کلمه از کلمه‌ای عبری به معنای «دانش دریافت شده» یا «سنت» گرفته شده است.

پیروان کابالا یا کابالیست‌ها می‌گویند که اعتقادات آن‌ها به ریشه‌های تورات بازمی‌گردد و از قرن دوازدهم میلادی به این سو، آنان بخشی پذیرفته شده از یهودیت بوده‌‌اند.

اعتقادات کابالیست‌ها «عرفانی» توصیف شده است، چرا که بر ارتباط مستقیم با خداوند از طریق مطالعه و غور و تفحص انفرادی متمرکز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در وب‌سایت مرکز کابالا آمده است که کابالا «حکمتی باستانی است که مهارت‌های عملی برای ایجاد سعادت و رضایت پایدار را فراهم می‌کند. این یک سیستم فناوری باورنکردنی است که نگاه شما را به دنیای خود کاملا تغییر می‌دهد.»

کدام‌یک از چهره‌های مشهور و محبوب پیرو کابالا بودند؟

علاوه بر مدونا، افراد مشهور دیگری هم هستند که کابالا را دنبال کرده‌اند؛ از جمله اشتون کوچر و همسر سابقش دمی مور، لیندسی لوهان، مونیکا لوینسکی، آریانا گرانده، جیمز ون‌دربیک، و مارلا میپلز، همسر سابق دونالد ترامپ.

از دیگر شخصیت‌های شهیری که با این دین ارتباط داشته‌اند، می‌توان به بریتنی اسپیرز، میک جَگر، نائومی کمبل، مری کیت اولسن، پاریس هیلتون، و الیزابت تیلور اشاره کرد.

البته اکنون مشخص نیست که کدام‌یک از آن‌ها هنوز به کابالا معتقد است یا به مراکز آن رجوع می‌کند.

دستبند قرمز به چه معنا است؟

ریسمان قرمزی که دور مچ بسته می‌شود، قابل تشخیص‌ترین نشانه جنبش کابالا است.

این ریسمان باریک اغلب روی مچ دست چپ بسته می‌‌شودتا گویا از هرگونه «شر و بدبختی» که ممکن است «ناشی از چشم بد» باشد، جلوگیری کند.

رسوایی‌های مرکز کابالا

جری هال، مدل معروف، در سال ۲۰۰۵ در مصاحبه‌ای فاش کرد که از پیروان مرکز کابالا که از «در معجزه» عبور می‌کردند، انتظار می‌رفت ۱۰ درصد از درآمد خود را به مرکز تحویل دهند.

ظاهرا پول یکی از دلایلی بود که باعث شد مدونا نیز با مرکز قطع رابطه کند. طبق تحقیقات در سال ۲۰۱۱، مایکل، پسر مدونا و برگ، ۱۸ میلیون دلار از طریق بنیاد مشترک آن‌ها با نام رایزینگ مالاوی جمع‌آوری کرد.

آن‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند که با این پول یک مدرسه دخترانه در مالاوی بسازند، اما پس از صرف سه میلیون دلار از این مبلغ در مرکز لس‌آنجلس کابالا، پروژه متوقف شد. این امر باعث شد تا مدونا نظارت بر این بنیاد را شخصا به دست گیرد.

مرکز همچنین شاهد شکایت موفقیت‌آمیز یک دانشجوی سابق از یهودا برگ، پسر فیلیپ برگ، به اتهام تلاش او برای دارو دادن به او و آزار جنسی‌اش بود. یهودا و مرکز کابالا به پرداخت ۱۷۷ هزار و ۵۰۰ دلار  غرامت محکوم شدند.

آدام نویمان در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۳ گفت: «متوجه شدم که در جامعه کابالا، مردم واقعاً به یکدیگر کمک می‌کنند. می‌خواستم این را به جهان تجارت بیاورم.»

سخنگوی آدام بعدها انکار کرد که آیین «کابالا» بر فلسفه، ماموریت، یا تصمیمات تجاری WeWork  تاثیر گذاشته باشد.

بیشتر از جهان