دیوار غربی اورشلیم مرمت می‌شود

دیوار غربی اورشلیم پس از دو هزار سال فرسایش مرمت می‌شود

همواره جمعیت زیادی برای دعا کردن در کنار دیوار جمع می‌شوند و بازدیدکنندگان اغلب یادداشت‌هایی میان شکاف‌های سنگ‌ها جای می‌دهند- REUTERS/Ronen Zvulun

روی سنگ‌های باستانی دیوار غربی اورشلیم جای زخم‌های بیش از دو هزار سال تابش خورشید و باران‌های سیل‌آسا دیده می‌شود.

طرفداران حفاظت از محیط زیست اسرائیلی ترمیم ترک‌ها و پر کردن سطوح آسیب‌دیده سنگ‌های دیوار را آغاز کرده‌اند.

دیوار غربی‌، مقدس‌ترین مکان دعا در آیین یهود، از بقایای بیرونی یکی از دو معبد یهودی است که بیش از ۲ هزار سال پیش به فرمان هرود بزرگ احداث، و در سال ۷۰ میلادی به دست رومیان تخریب شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیوار در شهر قدیمی اورشلیم و کنار محوطه‌ای مقدس قرار گرفته است که یهودیان آن را کوه معبد یا حرم شریف، و مسلمانان آن را بیت‌المقدس می‌خوانند و پیاده، فاصله کمی با کلیسای مقبره مقدس مسیحیان  دارد.

همواره جمعیت زیادی برای دعا کردن در کنار دیوار جمع می‌شوند و بازدیدکنندگان اغلب یادداشت‌هایی میان شکاف‌های سنگ‌ها جای می‌دهند.

اداره آثار باستانی اسرائیل (آی‌ای‌ای) وضعیت هر سنگ را بررسی می‌کند و مرمت سنگ‌هایی که سطحشان دچار بیشترین سایش شده، آغاز کرده است.

تیم مرمت‌گر با استفاده از بالابر سیار و سرنگ‌های پزشکی، در شکاف‌ها و درز‌های باز شده روی سنگ‌ها مایعی تزریق می‌کند که از سنگ آهک تهیه شده است.

یوسی واکنین، مدیر پروژه مسئول مرمت دیوار غربی از طرف اداره آثار باستانی، به رویترز گفت: «این بهترین روش ممکن برای ترمیم سنگ‌ها و حفاظت از آن‌ها در برابر فرسایش است.»

به گفته او، آسیب‌های وارده تنها حاصل آب و هوا نیستند. ریشه دواندن گیاهان و لانه ساختن پرندگان روی دیوار نیز اقدام به مرمت دیوار را ضروری کرده‌ است.

گزارش‌های بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان