بوریس جانسون در کی‌یف با زلنسکی دیدار کرد

سفر بوریس جانسون به کی‌یف احتمالا از مسیر زمینی و از مرز لهستان انجام شده است

سفارت اوکراین در لندن تصویری از دیدار بوریس‌جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین منتشر کرد. هنوز جزئیات کاملی از این دیدار منتشر نشده است.

وضعیت امنیتی در پایتخت اوکراین پس از عقب‌نشینی نیروهای روسی از مواضع خود در روز ۲۹ مارس تثبیت شده است. آن‌ها شهرهای بوچا و گوستومل در شمال غرب کی‌یف را رها کردند و به بلاروس عقب نشینی کردند.

از آن زمان حملات توپخانه‌ای به شهر متوقف شده است. تیم‌های اورژانس اوکراین فعلا بزرگراه‌ها و حاشیه جاده‌ها را از مواد منفجره پاکسازی و خودروهای زرهی تخریب‌شده روسی را به نقاطی دیگر منتقل کرده‌اند.

با غیرممکن بودن سفر هوایی جانسون به کی‌یف، او احتمالاً از شرق لهستان به کی‌یف رسیده است. مسیری ۶۰۰ کیلومتری که از شهر لویو در غرب اوکراین می‌گذرد.

احتمالا در حومه پایتخت، جانسون تانک‌های منفجر شده روسی را در کنار جاده و همچنین تابلوهای خوشامدگویی کنایه‌آمیزی که توسط اوکراینی‌ها نقاشی شده بود دیده است: «روسیه، برو لعنت بهت».

جانسون پس از تحویل تسلیحات حیاتی ضد تانک، سیستم NLAW ساخت سوئد، به ارتش اوکراین، یک چهره محبوب در کی‌یف است. زلنسکی بارها از حمایت قاطع بریتانیا تمجید کرده است.

تعداد فزاینده‌ای از سیاستمداران ارشد اکنون این سفر دشوار را انجام می‌دهند. روز جمعه، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، همراه با معاونش جوزپ بورل در کی‌یف با زلنسکی دیدار کرد. هر دو حمله موشکی روسیه به ایستگاه قطار در شرق شهر کراماتورسک را محکوم کردند.

جانسون قبل از تهاجم روسیه هم به کی‌یف سفر کرده بود و با زلنسکی در کاخ ماریینسکی، اقامتگاه رسمی رئیس جمهور گفتگو داشت.

او در دیدار قبلی‌اش که انگلیس به محض ورود اولین بند انگشت روسیه به خاک اوکراین، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال خواهد کرد. او همچنین هشدار داده بود که نیروهای مسلح روسیه یک «خطر آشکار» هستند.