کشته و زخمی شدن ده‌ها تن بر اثر حمله موشکی به یک ایستگاه قطار در اوکراین

هنگام حمله، حدود چهار هزار نفر در محل حضور داشتند

در ادامه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، روز جمعه یک ایستگاه قطار در شهر کاراماتورسک در شرق اوکراین که شمار زیادی از مردم غیرنظامی در آن بودند، هدف حمله موشکی قرار گرفت و در نتیجه آن، دست‌کم ۵۰ تن کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

خبرگزاری رویترز از قول فرماندار کاراماتورسک گزارش داد که این ایستگاه قطار پرازدحام با یک موشک بالیستیک کوتاه‌برد توچکا که حاوی مهمات خوشه‌ای است و در هوا منفجر می‌شود و بمب‌های کوچک زیادی را در منطقه وسیعی پخش می‌کند، هدف قرار گرفت.

او گفت: «روس‌ها می‌خواستند ترس و وحشت بیافرینند؛ آن‌ها می‌خواستند تا آنجا که ممکن است غیرنظامیان را از بین ببرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان در روز جمعه، برخی مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا به نشانه حمایت از مردم اوکراین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور، در برابر تهاجم روسیه و نیز اطمینان دادن به زلنسکی در مورد مسیر عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، به کی‌یف سفر کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری اوکراین حمله به ایستگاه قطار کاراماتورسک در منطقه دونتسک را «یک حمله عامدانه به غیرنظامیان» دانست و گفت که در زمان حمله هیچ نظامی آنجا حضور نداشت و نیروهای روس یک ایستگاه معمولی و مردم عادی را هدف قرار داده‌اند.

به گفته شهردار کاراماتورسک، هنگام حمله، حدود چهار هزار نفر در محل حضور داشتند.

طبق کنوانسیون سال ۲۰۰۸، استفاده از سلاح‌های خوشه‌ای ممنوع است؛ کنوانسیونی که روسیه آن را امضا نکرد و استفاده از این نوع سلاح‌ها در اوکراین را هم رد می‌کند. وزیر دفاع روسیه مدعی شد که نیروهای اوکراینی از این سلاح‌ها برای حمله به ایستگاه قطار استفاده کرده‌اند.

کاخ سفید تصاویر منتشر شده از حمله روز جمعه را «هولناک و ویرانگر» توصیف کرد و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، و اورسلا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، که به اوکراین رفته‌اند، آن را محکوم کردند. خانم فن در لاین در بازدید از محل حمله گفت چیزی را شاهد بوده که حتی تصور آن هم غیرممکن است.

بیشتر از جهان