در بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی ریزپلاستیک وجود دارد

همه رژلب‌ها، شامپوها، کرم‌های ضد آفتاب، مرطوب‌کننده‌ها، و دئودورانت‌ها حاوی پلاستیک هستند

تخمین زده می‌شود که اروپا با مصرف محصولات آرایشی معمول، سالانه حدود سه هزار و ۸۰۰ تن ریزپلاستیک منتشر می‌کند- Canva

براساس گزارشی جدید، در ۹ محصول از ۱۰ محصول آرایشی نشان‌های تجاری معروف، ذرات ریزپلاستیک یافت شده است.  

تجزیه و تحلیل مواد تشکیل‌دهنده بیش از هفت هزار محصول نشان‌های تجاری شامل گارنیه، ژیلت، نیوآ، لورآل پاریس، اورال-بی، و هد اند شولدرز، نشان داد که تنها در ۱۳ درصد آن‌ها ریزپلاستیک موجود نیست.

این یافته‌ها از «بنیاد سوپ پلاستیک» (Plastic Soup Foundation)، گروهی غیرانتفاعی که با آلودگی پلاستیک مبارزه می‌کند، به دست آمده است.

همه رژلب‌ها، شامپوها، کرم‌های ضد آفتاب، مرطوب‌کننده‌ها، و دئودورانت‌ها حاوی پلاستیک هستند، از این رو «پی‌اس‌اف» خواستار مقررات سختگیرانه‌تری در مورد استفاده از پلیمرهای مصنوعی است.

اما تعریف ریزپلاستیک‌ها موضوعی بحث‌انگیز است که باعث می‌شود تنظیم مقررات برای این موضوع سخت‌تر شود.

شرکت کنندگان در این کارزار می‌گویند روش ایده‌آل آن است که قبل از آنکه محصولات به قفسه فروشگاه‌ها راه یابند، در مورد وجود ریزپلاستیک‌ها کنترل شدیدتری اعمال شود.

به گفته دفتر مواد شیمیایی اروپا، تخمین زده می‌شود که اروپا با مصرف محصولات آرایشی معمول، سالانه حدود سه هزار و ۸۰۰ تن ریزپلاستیک منتشر می‌کند.

«مهم! در مطالعه‌ای جدید متوجه شدیم که از هر ۱۰ نشان تجاری معروف لوازم آرایشی ۹ مورد حاوی ریزپلاستیک است. این برای ما یا سیاره ما مفید نیست.

شما می‌توانید این را با یک کلیک تغییر دهید. پیامی بفرستید و با شهامت از آن‌ها بخواهید بدون ریزپلاستیک باشند!»

اما تاثیر زیست‌محیطی ریزپلاستیک‌ها - به‌رغم این واقعیت که همه‌جا هستند، از برف قطب شمال گرفته تا اعماق دریاها- هنوز مشخص نیست.

در واقع، مطالعه‌ای جدید در دانشگاه هال، ریزپلاستیک‌ها را در عمیق‌ترین بخش‌های ریه انسان نشان داده است، و مفهوم نگران کننده آن این است که ذرات پلاستیک فیلتر نمی‌شوند، یا محبوس نمی‌مانند.

در سال ۲۰۱۸ (استفاده از) ذرات ریزپلاستیک (microbeads) در محصولات آرایشی مخصوص شست‌وشو و محصولات مراقبت شخصی ممنوع شد، اما «پی‌اس‌اف» می‌گوید (این گونه) محصولات هنوز حاوی انواع دیگری از پلاستیک هستند.

اکنون پیشنهادی برای ممنوعیت «ریزپلاستیک‌های به‌عمد افزوده» مطرح شده است، اما «پی‌اس‌اف» می‌گوید اگر مواد خاصی – مثل پلیمرهای مایع و پلاستیک‌های محلول در آب- در تعریف «ریزپلاستیک‌ها» گنجانده نشود، تولیدکنندگان مجاز خواهند بود به استفاده از آن‌ها ادامه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بنیاد مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کند که از طریق طوماری، از نشان‌های تجاری موردعلاقه‌شان بخواهند که از ممنوعیت کامل استفاده از مواد حاوی ریزپلاستیک در محصولات مراقبت شخصی و لوازم آرایشی حمایت کنند.   

یکی از سخنگویان نیوآ می‌گوید: «ما اهداف توسعه پایدار بلندپروازانه‌ای داریم و متعهدیم تا اطمینان یابیم که محصولاتمان تا حد امکان کمترین تاثیر را بر محیط ‌زیست می‌گذارد. از پایان سال ۲۰۲۱، محصولات نیوآ کاملا عاری از ریزپلاستیک‌های جامد شده است.»

آن‌ها می‌افزایند:«بحث عمومی پیرامون موضوع ریزپلاستیک‌ها بسیار مناقشه‌برانگیز و به‌ شدت پیچیده است، زیرا برای واژه «ریزپلاستیک» هیچ تعریف الزام‌آور بین‌المللی وجود ندارد. ما در نیوآ ریزپلاستیک‌ها را ذرات پلاستیکی جامد و نامحلول در آب می‌دانیم که پنج میلی‌متر یا کوچک‌ترند، و زیست تخریب‌پذیر نیستند. در انجام این کار، بر تعریف مستدل یوان‌ئی‌پی، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، تکیه می‌کنیم و در نتیجه به عقاید علمی عموما مشترک پایبندیم.»

پروکتور اند گمبل، مالک هد اند شولدرز، ژیلت و اورال-بی، به «تایمز» گفت که مواد تشکیل‌دهنده‌ای که «پی‌اس‌اف» در محصولات آن شناسایی کرده است، به دلیل مایع بودن، طبق مقررات (موجود) در زمره ریزپلاستیک‌ها قرار نمی‌گیرند.

اینجا می‌توانید گزارش کامل پی‌اس‌اف #daretocare را ببینید.

ایندیپندنت با گارنیه، ژیلت، لورآل پاریس، اورال-بی، و هد اند شولدرز برای اظهارنظر تماس گرفته است.    

© The Independent

بیشتر از زندگی