پیدا شدن ریزپلاستیک در خون انسان: کشفی «بسیار نگران‌کننده»

ذرات پلاستیک از هوا و همین‌طور از راه غذا و نوشیدنی وارد بدن می‌شوند

در خون ۱۷ نفر از ۲۲ اهدا کننده خون، توده‌ای قابل اندازه‌گیری از ذرات پلاستیکی مشاهده شد- JUAN MABROMATA / AFP

یک پژوهش جدید نشان داد در نخستین مطالعه جهان برای بررسی وجود پلاستیک در خون انسان، این ذرات در ۷۷ درصد افراد آزمایش‌شده، دیده شد.

پلاستیک پی‌ئی‌تی که بیشتر برای تولید بطری‌های نوشیدنی، بسته‌بندی موادغذایی و لباس استفاده می‌شود، فراوان‌ترین شکل پلاستیک در جریان خون انسان بود.

نویسندگان این پژوهش گفتند که ذرات پلاستیک از هوا و همین‌طور از راه غذا و نوشیدنی وارد بدن می‌شوند.

دیک وتاک، استاد بوم‌آلاینده‌شناسی و کیفیت سلامت آب در دانشگاه وری در آمستردام هلند، به ایندیپندنت گفت که این یافته‌ها «قطعا نگران‌کننده‌اند، چون نشان می‌دهد افراد ظاهرا آن‌قدر پلاستیک می‌خورند یا استنشاق می‌کنند که می‌توان آن را در جریان خون پیدا کرد».

او افزود: «چنین ذراتی ممکن است باعث التهاب مزمن شوند.»

این گروه پژوهشی خون ۲۲ نفر را برای (یافتن) پنج نوع پلاستیک شامل پلی‌متیل متاکریلات، پلی پروپیلن، پلی استایرن، پلی اتیلن و پلی اتیلن ترفتالات آزمایش کردند.

بر اساس نتایج، در خون ۱۷ نفر از ۲۲ اهدا کننده خون، توده‌ای قابل اندازه‌گیری از ذرات پلاستیکی مشاهده شد.

بعد از پی‌ئی‌تی، پلی استایرن که برای تولید طیف وسیعی از محصولات خانگی استفاده می‌شود، عمده‌ترین پلاستیک یافت‌شده در نمونه‌های خونی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سومین پلاستیکی که بیش از همه در خون یافت شد، پلی‌اتیلن بود؛ ماده‌ای که معمولا برای تولید کیسه‌های پلاستیکی (کیسه خرید) به کار می‌رود.  

به گفته دانشمندان، بیش از سه نوع پلاستیک مختلف در یک نمونه خون سنجش شد.

در جریان خون ۵۰ درصد افراد آزمایش‌شده، پی‌ئی‌تی و در خون ۳۶ درصد از افراد، نیز پلی استایرن وجود داشت.

استاد وتاک گفت: «این تحقیق نشان داد که تقریبا در خون هشت نفر از ۱۰ فرد آزمایش‌شده، ذرات پلاستیک وجود دارد. اما به ما نمی‌گوید سطح ایمن یا ناایمن وجود پلاستیک چیست.»

«چقدر باشد زیاد است؟ باید فورا تحقیقات بیشتری انجام دهیم تا بتوانیم این را بفهمیم. چون (میزان) قرارگیری‌ ما در معرض ذرات پلاستیک افزایش می‌یابد، حق داریم بدانیم این ذرات با بدن ما چه می‌کنند.»    

پروفسور وتاک گفت که در اثر پروژه‌های تحقیقاتی خود سعی کرده است کمتر از پلاستیک استفاده کند.

او به ایندیپندنت گفت:«بله، خانواده من سعی می‌کنند تا حد امکان از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف، به‌ویژه پلاستیک‌هایی که با غذا در تماس مستقیم‌اند، موادغذایی و نوشیدنی‌ها با بسته‌بندی پلاستیکی دوری کنند.»

او ادامه داد: «تهویه درست خانه مهم است؛ زیرا ظاهرا غلظت ریزپلاستیک در داخل خانه بیشتر از بیرون است. ضمنا برای کاهش رسوب ذرات پلاستیک، روی غذا و نوشیدنی‌ام را می‌پوشانم.»

«برای کاستن از قرار گرفتن در معرض ذرات پلاستیک می‌توانید کارهای متعددی انجام دهید.»

این مطالعه به سفارش یک گروه فشار به نام «دریاهای مشترک» انجام شد که پایان دادن به حجم عظیم زباله پلاستیکی را که روانه اقیانوس‌های جهان می‌شود، خواستار است.

جو رویل، مدیر اجرایی این سازمان، گفت:«این یافته‌ها فوق‌العاده نگران‌کننده‌اند. ما داریم پلاستیک می‌خوریم، می‌نوشیم و تنفس می‌کنیم. در عمق ژرفنای اقیانوسی و نوک قله اورست هم [پلاستیک] هست؛ و با این حال، تولید پلاستیک تا سال ۲۰۴۰ دو برابر خواهد شد.»

«این حق ما است که بدانیم این همه پلاستیک با بدن ما چه می‌کند؛ به همین دلیل است که از مشاغل، دولت‌ها و خیرین در سراسر جهان می‌خواهیم برای روشن شدن درک ما از تاثیرات پلاستیک بر سلامت از طریق یک صندوق ملی تحقیق تاثیر پلاستیک بر سلامت، پژوهش‌های فوری بیشتری انجام دهند.»

این پژوهش در نشریه «انوایرونمنت اینترنشنال» (Environment International) منتشر شد.

© The Independent