تهران آلوده‌ترین شهر جهان شد

استاندار پایتخت: شهر را تعطیل نمی‌‌کنیم

 ۱۷ ایستگاه سنجش کیفیت هوا پایتخت در وضعیت «خطرناک» قرار دارد - ATTA KENARE /AFP

شاخص‌های اصلی کیفیت هوا نشان می‌دهد که تهران در روز جمعه، ۱۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، آلوده‌ترین شهر جهان بوده است.

موسسه فن‌آوری کیفیت هوا IQAir، روز جمعه پایتخت ایران را در صدر فهرست آلوده‌ترین مناطق شهری جهان قرار داد.

خبرگزاری‌های داخلی تسنیم نیز روز جمعه به نقل از مقام‌های مسئول دولتی در ایران نوشت که کلان‌شهر تهران با شاخص ۴۹۰ در وضعیت «خطرناک» قرار گرفته است. وضعیت «خطرناک» برای تمامی گروه‌های سنی آسیب‌زا است. کارشناسان پزشکی توصیه می‌کنند که در این وضعیت کسی نباید از خانه خارج شود.

خبرگزاری ایسنا هم در گزارشی، بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نوشت که کیفیت هوای پایتخت در ایستگاه شریف (منطقه۲ تهران) در وضعیت خطرناک و در ایستگاه‌های  تربیت مدرس (منطقه۶)، ستاد بحران (منطقه۷)، شهرداری منطقه۲۲، میدان فتح (منطقه۹) و ایستگاه‌های پیروزی (منطقه ۱۳) در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفته است.

بنابر گزارش‌ها، روز جمعه در مجموعه ۱۷ ایستگاه سنجش کیفیت هوا پایتخت در وضعیت «خطرناک» و ۹ ایستگاه در وضعیت «بسیار ناسالم» قرار داشته است.

داده‌ها ایستگاه‌های کیفیت هوا نشان می‌دهد که شاخص آلودگی هوا در برخی از مناطق شهر تهران، از جمله مناطق ۱، ۲، ۷، به مرز بسیار خطرناک و هشدارآمیز  ۵۰۰ رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس استانداردهای تعریف شده، شاخص کیفیت هوا از صفر تا ۵۰ «هوای پاک»، ۵۱ تا ۱۰۰ «هوای سالم»، ۱۰۱ تا ۱۵۰ «ناسالم برای گروه‌های حساس»، ۱۵۱ تا ۲۰۰ «ناسالم برای عموم»، ۲۰۱ تا ۳۰۰ «بسیار ناسالم» و ۳۰۱ تا ۵۰۰ «خطرناک» توصیف می‌شود.

با این همه، محسن منصوری، استاندار تهران، در پایان روز جمعه گفت که پایتخت به خاطر آلودگی فعلی هوا تعطیل نمی‌شود. به گفته استاندار تهران، افراد که «بیماری زمینه‌ای» دارند یا در شمار گروه‌های حساس طبقه‌‌بندی می‌شود باید از تردد در شهر خودداری کنند و اگر به هر دلیلی مجبور به تردد در شهر هستند بهتر است که از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند.

علاوه بر استان تهران، استان‌های البرز و اصفهان نیز طی روزهای گذشته در وضعیت بسیار ناسالم قرار داشته‌اند. در استان اصفهان، روز جمعه، شهر صنعتی سگزی با شاخص ۱۵۲ و شاهین‌شهر با شاخص ۱۳۰ در وضعیت «ناسالم» قرار گرفتند.

معمولا آلودگی شدید هوای در کلان‌شهرهای ایران در ماه‌های سرد سال، مشخصا در آذر و دی‌ماه، گزارش می‌‌شود. پژوهش‌گران محیط زیستی، عامل اصلی آلودگی فعلی هوای تهران را «کانون‌های تولید ریزگرد» در کشورهای همسایه، به طور مشخص عراق، معرفی می‌کنند.

کارشناسان «بهداشت و سلامت» به شهروندان توصیه می‌‌کنند که به هنگام آلودگی شدید هوا، بهتر است که شیر، لبنیات، میوه و سبزی‌ بیشتری مصرف شود.

بیشتر از جهان