نقش مافیای خودروسازی ایران در آلودگی‌ هوا

رئیس سازمان محیط‌زیست می‌گوید مافیای خودروسازان مسئولان را «می‌خرد»

 بحران آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای ایران به مرحله خطرناکی رسیده است  -ATTA KENARE / AFP

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست پای «مافیای خودروسازان» را به ماجرای آلودگی شدید و ممتد این روزهای کلان‌شهر‌های ایران باز کرد. کلانتری با اشاره به احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در هفته آینده، گفت: «مافیای خودروسازی آنقدر توان مالی دارند که تصمیم‌گیران را خریداری کنند پس قطعا با چنین شرایط جوی و ایستایی هوا مواجه می‌شویم.»

روزهای زیادی‌ست که پایتخت ایران و بسیاری از شهرهای پرجمعیت کشور با معضل جدی آلودگی هوا روبرو هستند. روزهای متمادی مدارس و دانشگاه‌های این شهرها به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند و حالا هم رئیس سازمان محیط‌زیست از احتمال تعطیلی مدارس در هفته آینده می‌گوید. 

عیسی کلانتری که به اهواز رفته بود و در همایش مدیران استان‌های تالابی کشور سخن می‌گفت با اشاره به آلودگی تهران گفت: «زمانی که از ایران خودرو چهار خودرو به سازمان حفاظت محیط زیست هدیه می‌کنند به معنی این است که هوای آلوده داشته باشیم و میلیون‌ها نفر آن را استشمام کنند.»

رئیس سازمان محیط زیست درباره خشک شدن تالاب‌های کشور هم سخنانی گفت. به گفته عیسی کلانتری «به علت سوءاستفاده گروه‌های اقتصادی و خاموشی محیط زیست، حق‌آبه تالاب‌ها به طور کامل از بین رفته بود». 

رئیس سازمان محیط زیست با اذعان به اینکه «ما در انجام وظیفه در خصوص محیط زیست کوتاهی و ظلم کرده‌ایم» گفت: «همان طور که کشاورزان برای آب مورد نیاز خود می‌جنگند، باید مدیران برای حق‌آبه زیست محیطی و حق‌آبه تالاب‌ها بجنگند.» 

سال‌هاست که وضعیت تالاب‌های کشور روز‌به‌روز وخیم‌تر می‌شود. تالاب‌هایی که زندگی بسیاری از مردم مناطق نزدیک به این تالاب‌ها ارتباط مستقیم با خشک شدن و یا زنده بودن این تالاب‌ها دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رئیس سازمان محیط‌زیست تامین حق‌آبه تالاب‌هایی مانند «جازموریان»، «پریشان»، «بختگان» و «گاوخونی» اهمیت بیشتری دارد چراکه این تالاب‌ها به دریا نمی‌ریزند. 

کلانتری با گلایه از «سازمان امور عشایر» کشور و افزایش ظرفیت دامی کشور از ۵۴ میلیون واحد دامی به ۱۲۲ میلیون واحد گفت: «سازمان‌هایی داریم که برای نجات خود، دیگران را به استثمار می‌کشند و خساراتی به دیگران و کشور وارد می‌کنند که گاهی این ضررها صد برابر سود شده است؛ نمونه این سازمان‌ها، سازمان امور عشایر ایران است.»

کلانتری با بیان اینکه «نیاز آبی تا حدی بالا است که کشاورزان شرق اصفهان لوله آب را می شکافند تا آب برداشت کنند» هشدار داد: «امروز بی‌آبی بزرگترین خطر کشور است. باید حق‌آبه تالاب‌ها و حق‌آبه زیست محیطی تامین شود و در این زمینه از هیچ کس نترسید. تا زمانی که حق‌آبه را نگیرید کوتاه نیایید و برای حقوق نسل‌های آینده بجنگید.» 

رئیس سازمان محیط‌زیست در بخش دیگری از حرف‌هایش گفت که وظیفه سازمان تحت امرش «حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی»‌ست و «همان گونه که محیط‌بان برای دفاع از جان یک آهو مقابل شکارچیان غیرمجاز می‌ایستد، باید برای مسائل زیست محیطی هم ایستادگی کنیم و کشته دادن در این راه بی ربط نیست».

رئیس سازمان محیط‌زیست در حالی از حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی کشور سخن می‌گوید که مدت‌هاست بسیاری از فعالان محیط‌زیست در ایران در بازداشت به سر می‌برند و اخیرا احکام سنگین زندان برای این فعالان زیست‌محیطی صادر شده است. فعالانی که نمونه دقیق مجاهدت در راه همان وظیفه‌ای هستند که رئیس سازمان محیط‌زیست از آن دم می‌زند.

بیشتر از