جنگ در اندراب؛ طالبان پشتون و تاجیک باهم درگیر شدند

۱۸ نیروی طالبان در درگیری‌های اخیر در اندراب کشته شدند

طالبان پشتون و تاجیک در اندراب باهم درگیر شدند-

WAKIL KOHSAR / AFP

در ادامه تهاجم طالبان به مواضع نیروهای جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان در کوهستان‌های اندراب در استان بغلان، در روز پنجشنبه، ۱۸ فروردین، طالبان بومی که از قوم تاجیک‌اند با طالبان پشتون که از کابل به این جنگ پیوسته‌اند درگیر شدند. در نتیجه این درگیری، یک فرمانده طالبان اندرابی کشته و یک نفر زخمی شد.

یک منبع در روستای قاسان اندراب، به شرط فاش نشدن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت که این درگیری زمانی آغاز شد که طالبان اعزامی از کابل طالبان بومی را به تعلل در جنگ با نیروهای مخالف این گروه که در کوهپایه‌های اندراب مستقرند و در دو هفته اخیر چند روستا را تصرف کرده‌اند، متهم کردند. طالبان از کابل رسیده که پشتون‌ و غیربومی‌اند، قصد داشتند خانه ملا بدری اندرابی و چند فرمانده بومی این گروه در روستای خارپشته را بازرسی کنند که با واکنش طالبان اندرابی مواجه شدند. در نتیجه درگیری میان طالبان تاجیک و پشتون، ملا بدری اندرابی کشته و قاری سنت‌الله اندرابی زخمی شد.

این منبع افزود که طالبان پشتون‌تبار که از وزارت دفاع این گروه دستور می‌گیرند، پس از این درگیری با طالبان تاجیک‌تبار، ساختمان فرماندهی پلیس و دفتر فرماندار ده‌صلاح را تصرف کردند و به طالبان تاجیک اجازه ورود ندادند. طالبان اندرابی هم در اعتراض به اقدام طالبان پشتون‌تبار، تاکنون جسد ملا بدری اندرابی را دفن نکرده‌ و در تلاش‌اند بابت این اقدام به رهبران طالبان شکایت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، صدها نیروی کمکی طالبان از کابل و بلخ به شهرستان‌های ده‌صلاح، بنو، پل‌حصار و خوست استان بغلان اعزام شدند تا در حمله به مواضع نیروهای جبهه آزادی افغانستان و جبهه مقاومت ملی شرکت کنند.

صدیق‌الله شجاع، از فرماندهان جبهه آزادی افغانستان در اندراب، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت که قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان، حدود یک هزار و ۷۰۰ نیرو به اندراب اعزام کرده است که در میان آنان، واحد ویژه انتحاری، واحد ویژه تک‌تیراندازها و واحدی ویژه‌ به نام «قطعه سرخ» هم دیده می‌شوند.

به گفته این فرمانده جبهه آزادی، روز چهارشنبه و در نتیجه چندین ساعت درگیری میان طالبان و نیروهای مشترک جبهه آزادی و جبهه مقاومت ملی در روستای یخدان از توابع دره جر در شهرستان ده‌صلاح، ۱۸ عضو طالبان کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند. صدیق‌الله شجاع افزود: «نیروهای جبهه آزادی افغانستان و جبهه مقاومت ملی را من، نعیم سنگریار و سنجر فرماندهی کردیم. ما نیروهای خود را از روستاها به مناطق کوهستانی کشاندیم تا به مردم محلی آسیبی وارد نشود. پس از درگیری، طالبان با پادرمیانی متنفذان قومی و ملاهای محل، اجساد نیروهای خود را از مناطق کوهستانی بیرون بردند.»

صدیق‌الله شجاع اضافه کرد: «نیروهای جبهه آزادی افغانستان و جبهه مقاومت ملی مشترکا در سنگرهایشان در مناطق کوهستانی اندراب حضور دارند و با گرم شدن هوا و سبز شدن کوهستان‌ها، برای فعالیت نظامی و گسترش مناطق تحت نفوذ فضای بیشتری مهیا شده است.»

در حالی که طالبان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، با استفاده از چند فروند هلی‌کوپتر و همچنین ده‌ها خودرو هاموی و وسایل نقلیه زرهی به سمت مناطق تحت نفوذ جبهه آزادی افغانستان و جبهه مقاومت ملی در اندراب هجوم بردند، ایستادگی نیروهای این دو جبهه و تنش‌های قومی میان خود طالبان به شکست حملات پی‌در پی آنان در اندراب منجر شد.

صدیق‌الله شجاع با اشاره به تنش‌‎های قومی میان طالبان گفت که این تنش‌ها به نفع مردم‌اند، چون طالبان بومی که تاجیک‌های اندرابی‌اند، به ماهیت طالبان پی برده‌ و به همین دلیل از تعصب قومی حاکم در این گروه در عذاب‌اند.

در همین حال، دفتر رسانه‌‌ای جبهه آزادی افغانستان، صبح روز جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این جبهه پنجشنبه شب، به یک کاروان نیروهای طالبان که از مرکز بغلان به سمت اندراب در حرکت بود، حمله کردند. از تلفات ناشی از این حمله جزئیاتی در دست نیست، اما در ویدیو منتشرشده در فضای مجازی، دیده می‌شود که افراد منسوب به جبهه آزادی، در تاریکی شب به سمتی که گفته می‌شود خودروهای طالبان در حرکت‌اند، شلیک می‌کنند.

طالبان تاکنون در مورد درگیری‌‎های دو هفته اخیر در اندراب و پنجشیر اظهارنظر نکرده‌اند. سخنگویان این گروه در تماس با رسانه‌ها وقوع این درگیری‌‎ها را تایید نکردند، اما جنگجویان این گروه که در جنگ اخیر در اندراب حضور داشتند، عکس‌‎هایی از همراهان خود را که در این جنگ کشته شده‌اند، در فیس‌بوک به اشتراک گذاشتند.

 سنت‌الله سعادت، یک جنگجوی گروه طالبان که در جنگ اندراب حضور دارد، در حساب فیس‌بوکش عکس دو تن از همراهانش را به اشتراک گذاشت و بابت کشته شدن آن‌ها در اندراب ابراز تاسف کرد. او نوشت: «از جایی که [پیکرهای] شما را منتقل کردیم؛ هرگز فراموشتان نمی‌کنم.»

طالبان تلاش می‌کند از پوشش خبری جنگ در اندراب، پنجشیر و همچنین وقوع حمله‌ها و انفجارها در نواحی مختلف افغانستان جلوگیری کند، اما دسترسی مردم محل به گوشی‌های هوشمند و اینترنت باعث شده است که این حوادث از چشم رسانه‌ها پنهان نماند.