مخملک چیست و میزان سرایت آن چقدر است؟

تعداد موارد بیماری در انگلیس در سال ۲۰۱۶ به بالاترین حد خود در ۵۰ سال اخیر رسید

فرد مبتلا به مخملک، ممکن است بیماری را تا شش روز پیش از بروز نشانه‌ها منتقل کند - makran

مخملک (Scarlet fever) که اغلب آن را به دوره ویکتوریا ربط می‌دهند، دوباره در سال‌های اخیر در بریتانیا شیوع پیدا کرده است.

آمار دولتی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که تعداد موارد بیماری در انگلیس در سال ۲۰۱۶ به بالاترین حد خود در ۵۰ سال رسید - حدود ۱۷هزار بیمار گزارش شد - و در سال‌های بعد همچنان افزایش یافت.

سازمان امنیت و سلامت بریتانیا (UKHSA) در هفته‌های اخیر میزان شیوع این بیماری را در شمال غربی انگلیس زیر نظر داشت.

این امر پس از شیوع بیماری در مدارس لانکشر و گریتر منچستر صورت گرفت و مقام‌های بهداشتی به والدین توصیه کردند مراقب نشانه‌ها در فرزندانشان باشند.

آیا مخملک یک بیماری جدی است؟

در حالی که مخملک یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در قرن نوزدهم بود، امروزه فقط یک بیماری خفیف به‌حساب می‌آید.

این بیماری بیشتر بچه‌های کوچک‌تر را دچار می‌کند و امروزه به آسانی با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود.

با این حال در مواردی نادر ممکن است عوارضی از عفونت گوش گرفته تا ذات‌الریه، مننژیت و تب روماتیسمی را به وجود بیاورد.

 آیا مسری است و چطور پخش می‌شود؟

این بیماری با یک باکتری به نام اِی استرپتوکوک (A Streptococcus) که بیشتر در بینی و گلو یافت می‌شود و علت عفونت‌هایی مانند زرد زخم (impetigo) و گلودرد چرکی نیز است، به وجود می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معمولا دو تا پنج روز طول می‌کشد تا کسی که با باکتری تماس داشته است، مخملک بگیرد.

این بیماری با قطره‌های تنفسی موجود در هوا که ممکن است با سرفه یا عطسه منتشر شوند، منتقل می‌شود و همچنین ممکن است افراد با تماس مستقیم با خلط، بزاق یا پوست فرد بیمار به این بیماری دچار شوند.

همچنین ممکن است از طریق حوله‌، حمام، لباس یا ملحفه آلوده نیز به این بیماری دچار شد.

نشانه‌های آن چیست؟

این بیماری اغلب با نشانه‌هایی شبیه آنفلوانزا که شامل تب بالا، سردرد، گلودرد، گونه‌های برافروخته و ورم غدد گردن است، شروع می‌شود.

باکتری در اوایل بیماری ممکن است باعث ایجاد لایه سفیدی روی زبان شود که سرانجام پوسته می‌شود و زبان که به آن «زبان توت‌ فرنگی» هم می‌گویند قرمز، متورم و پر از برجستگی خواهد شد.

حدود ۱۲ تا ۴۸ ساعت بعد از اولین نشانه‌های مخملک، معمولا بثورات صورتی خاصی روی بدن ظاهر می‌شوند.

به گفته سازمان خدمات سلامت ملی (NHS) بثورات مخملک به برجستگی‌های کوچک برآمده‌ شبیه است که باعث می‌شود پوست بیمار مانند سنباده زبر شود. بثورات از روی سینه و شکم شروع و بعد پخش می‌شوند.

چطور آن را درمان کنید و جلو پخش شدن آن را بگیرید؟

به گفته سازمان خدمات سلامت ملی اسکاتلند در حالی که بیشتر موارد مخملک بعد از تقریبا یک هفته بدون هیچ درمانی از بین می‌روند، یک دوره آنتی‌ بیوتیک توصیه می‌شود تا سرعت بهبودی را بیشتر کند و خطر عوارض را پایین بیاورد.

تب اغلب طی ۲۴ ساعت پس از شروع آنتی‌بیوتیک - معمولا پنی‌سیلین یا کپسول آموکسی‌ سیلین بهبود می‌یابد و باقی نشانه‌ها ظرف چند روز از بین می‌روند.

مطابق تارنمای سازمان خدمات سلامت ملی می‌توانید بعضی از نشانه‌های مخملک را با نوشیدن نوشیدنی‌های خنک، مصرف آرام‌بخش‌هایی مانند پاراسیتامول برای پایین آوردن تب بالا و استفاده از پماد کالامین یا قرص‌های ضد حساسیت برای کم کردن خارش کاهش دهید.

کسی که به مخملک دچار شده، ممکن است بیماری را تا شش روز پیش از بروز نشانه‌ها منتقل کند. در حالی که افراد پس از مصرف اولین دوز آنتی‌بیوتیک معمولا تا ۲۴ ساعت ناقل محسوب می‌شوند و آن‌هایی که آنتی‌بیوتیک را مرتب مصرف نکنند به مدت دو تا سه هفته پس از بروز نشانه‌ها ناقل باقی می‌مانند.

به منظور محدود کردن انتشار مخملک به مردم توصیه می‌شود که بهداشت را با شستن دست‌ها با آب گرم و صابون به‌خوبی رعایت کنند و بینی و دهانشان را هنگام سرفه یا عطسه بپوشانند و از لیوان یا ظرف مشترک استفاده نکنند.

پروفسور کیت آردن، مدیر ارشد بهداشت عمومی گریتر منچستر به منچستر ایونینگ نیوز (Manchester Evening News) گفت: «بسیار اهمیت دارد که تلاش کنیم و میزان انتقال مخملک را پایین بیاوریم.»

«به نظر بیماری از مد افتاده‌ای می‌آید که همین‌طور هم است، اما دوباره اوج گرفته و ما باید تلاش کنیم و جلو آن را بگیریم.»

© The Independent