رئیس سازمان انرژی اتمی: در غنی‌سازی هیچ کوتاهی نشده است

محمد اسلامی از کاهش محدودیت‌های تحقیق و توسعه ایران در توافق احتمالی وین خبر داد

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با تاکید بر این‌که آن سازمان پس‌از توافق برجام، در بحث غنی‌سازی هیچ کوتاهی نکرده است، در باره روند تحقیق و توسعه در برجام و مذاکرات احیای برجام گفت: «مذاکره‌کنندگان در وین چهار سال مدت محدودیت در بخش تحقیق و توسعه را کاهش دادند و از ۱۵ سال به ۱۱سال کاهش یافته است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسلامی روز چهارشنبه، ۱۷ فروردین‌ماه، در یک نشست خبری با اشاره به مذاکرات احیای برجام گفت: «مذاکرات ازسوی تیم ایران انجام شده و مراحل خودش را طی می‌کند. مسئله مهم اراده ایران است که اعتمادسازی کند، ولی هیچ موقع حرف زور را نمی‌پذیرد. ما برای حسن‌نیت خودمان عینا آن طور که برجام گفته عمل کردیم، اما طرف‌های دیگر عمل‌ نکردند. الان که اراده کردند برگردند، اقدامات و تعهدات متناظر باید انجام شود که از جنس راستی‌آزمایی است.»

او در پاسخ این پرسش که «آیا ایران مقداری از اورانیوم ۶۰ درصد‌ی خود را در چارچوب مذاکرات وین نگه می‌دارد»، پاسخ مثبت داد و گفت: «مقدار موردنظر اورانیوم ۶۰ درصدی که حدودا دو و نیم کیلو است، ظرفیتی برای تولید رادیودارو است.»

اسلامی در باره مذاکرات با روس‌اتم برای تبادل مواد هسته‌ای در صورت توافق در وین، این مذاکرات را نوعی آماده‌سازی و از جنس فنی دانست که هنوز به نتیجه نرسیده است و ادامه دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که اسرائیل «تولید اسناد جعلی» می‌کند و «عملیات تروریستی» انجام می‌دهد، گفت: «آن‌ها (آژانس) خودشان هم می‌دانند که این اسناد جعلی است و پایه و اساسی ندارد.»

او درباره اسناد ارائه‌شده ازسوی ایران به آژانس، توضیح داد: «یک مکان موردنظر آژانس ابهاماتش رفع شده، و سه مکان دیگر مذاکراتش در حال بررسی است و باید تا انتهای خرداد به پایان برسد.»

به گفته محمد اسلامی، ایران اسنادی را در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ارسال کرده است و احتمال دارد نمایندگان آژانس به ایران بیایند تا جمع‌بندی نهایی انجام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون رئیس جمهوری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «در دولت قبل و ریاست قبلی سازمان، انتقادهای زیادی از سوی مخالفان و منتقدان برجام می‌شد که برجام صنعت هسته‌ای را، به ویژه در حوزه غنی‌سازی، متوقف کرده است، آیا کم‌کاری یا خسارتی در این حوزه وارد شده است»، گفت: «سازمان انرژی اتمی در بحث غنی‌سازی هیچ کوتاهی نکرده و همواره مسیر رو به رشدی را طی کرده است. اگر ظرفیت غنی‌سازی کشور از بین رفته بود، هرگز با این سرعت نمی‌توانست برگردد ماشین‌های جدید و به ویژه نسل IR6 و IR2m را تولید و نصب کند.»

او تاکید کرد: «در برخی از محورهای برجام ما هشت سال جلو هستیم و آن‌ها نمی‌توانند ما را هشت سال به عقب برگردانند و این پیشرفت و نقطه قوت ماست.»

اسلامی در عین حال با اشاره به این که «سعی داریم بگوییم که فناوری هسته‌ای اهداف صلح‌جویانه در چارچوب پادمان دارد»، گفت: «بعد از رونمایی از سند جامع راهبردی توسعه انرژی اتمی که افق ۱۴۲۰ را نشان می‌دهد و مراحل تصویب را طی کرده، اقدام بعدی ما این است که چارچوب برنامه خود را در سایت آژانس قرار دهیم تا رفع ابهام و شفاف‌سازی شود.»

گفته‌های رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره صلح‌جویانه بودن اهداف جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشرفت هسته‌ای، در حالی مطرح می‌شود که روز سه‌شنبه، ۵ آوریل، آموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، از تقویت برنامه‌ هسته‌ای ایران بعد از جنگ اوکراین و توسعه دامنه جاه‌طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

یادلین در گفت‌و‌گو‌ با «هاآرتص» ضمن اشتباه خواندن بازگشت به برجام، گفت اقدام نظامی علیه ایران باید گزینه آخر باشد و پیش از آن، باید اقدام‌هایی مانند فشار اقتصادی و حمله سایبری انجام شود.

پیش از او، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل که از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران است، گفته بود که کشورش روند آماده‌سازی ارتش را برای «اقدام در ایران»، با سرعت زیاد دنبال می‌کند.

او اطلاعات بییشتری درباره ماموریت‌های ارتش اسرائیل برای آمادگی به‌منظور عملیات در داخل ایران ارائه نکرد، اما پیش‌تر نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، هشدار داده بود که حتی در صورت احیای برجام، اسرائیل کارزار تضعیف جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کند.