روسیه سربازان را با تفنگ‌های قرن نوزدهم به جنگ می‌فرستد

کرملین به ذخیره سلاح‌هایی متکی است که قدمتشان به جنگ جهانی دوم می‌رسد

موضوع درگیری سربازهای وظیفه در لشکرکشی روسیه به اوکراین بسیار حساس است‌ـ Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش بزرگ روسیه سربازها را با سلاح‌هایی که در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده‌اند، به جنگ اوکراین می‌فرستد.

گفته می‌شود سربازان وظیفه در منطقه دونباس را، که تحت حمایت روسیه است، با تفنگ‌هایی موسوم به موسین (Mosin) به خط مقدم جنگ اعزام کرده‌اند، و کرملین به ذخیره سلاح‌هایی متکی است که قدمتشان به جنگ جهانی دوم می‌رسد.

نیروهای ولادیمیر پوتین با مقاومت سرسختانه اوکراین و ارسال مداوم تدارکات تسلیحاتی مدرن هم‌پیمانان غربی [اوکراین] دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

پس از حدود شش هفته جنگ، مسکو دستاوردهای ارضی محدودی داشته است، در حالی که خسارت‌هایش از لحاظ نیرو، وسایل ترابری و تسلیحاتی قابل ملاحظه بوده است.

ناتو برآورد می‌کند احتمال دارد تا ۱۵ هزار سرباز روس در جنگ کشته شده باشند، این در حالی است که کی‌یف مدعی است شمار کشته‌شدگان ممکن است از ۱۸ هزار نفر نیز فراتر رفته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود ارتش روسیه که تلفات سنگینی داده است، داوطلبان نزدیک به سن بازنشستگی را در دو شهر منطقه سیبری، چلیابینسک و تیومن، به خدمت فراخوانده است.

رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند نیروی ذخیره وسیعی لازم است تا طیف گسترده‌ای از وظایف در میدان جنگ بر عهده گرفته شود از جمله راننده تانک، تک‌تیرانداز و مهندس‌. ارتش در نظر دارد داوطلبان ۶۰ ساله را هم به خدمت بگیرد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داد به شماری از سربازان وظیفه در دونباس تفنگ‌های موسین گلنگدنی که در دهه ۱۸۸۰ ساخته شده‌اند، داده‌اند.

تصاویر و ویدیوهای تاییدنشده‌ای که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌ شده‌، همچنین جنگجویان دونباس را با سلاحی نشان می‌دهد که تولید آن دهه‌ها قبل متوقف شده است.

روز جمعه، روسیه سربازگیری سالانه فصل بهار را با هدف گردآوری ۱۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر برای خدمت وظیفه یک‌ ساله در ارتش آغاز کرد.

مقام‌های روسیه گفته‌اند سربازان جدید به خط مقدم یا «نواحی ناآرام» فرستاده نمی‌شوند، اما بسیاری از روس‌ها نگرانند که پایشان به جنگ کشیده شود.

موضوع درگیری سربازهای وظیفه در لشکرکشی روسیه به اوکراین بسیار حساس است.

پیش‌تر در ماه مارس، وزارت دفاع روسیه تایید کرد که تعدادی [از آن‌ها] به اوکراین فرستاده شده‌اند، این در حالی است که پوتین در موقعیت‌های گوناگون این مسئله را تکذیب کرده و گفته بود فقط سربازهای شاغل در ارتش و افسران اعزام شده‌اند.

تمام مردان روس ۱۸ تا ۲۷ ساله باید یک سال در ارتش خدمت کنند، اما بسیاری به‌ دلایل جسمی و سلامت یا معافیت موقت دانشجویی از خدمت سربازی اجتناب می‌کنند.

گزارش‌های بیشتر از سایر خبرگزاری‌ها 

© The Independent

بیشتر از جهان