جنگ اوکراین به کاهش رشد اقتصادی در آسیا و اقیانوسیه منجر خواهد شد

بحران اوکراین جهش بهای مواد خوراکی و سوخت را در پی داشته و به ناپایداری مالی در جهان دامن زده است

اگر شرایط بدتر شود و دولت‌ها واکنش‌های سیاستی ضعیف‌تری داشته باشند، رشد اقتصادی ممکن است تا چهار درصد کاهش یابد - Sergei SUPINSKY / AFP

بانک جهانی هشدار داد که حمله روسیه به اوکراین احتمالا مانع از رشد اقتصادی منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۲ خواهد شد.

این نهاد وام دهنده مستقر در واشنگتن در گزارش روز سه‌‌شنبه خود، اعلام کرد که انتظار دارد رشد اقتصادی منطقه در حال توسعه آسیای شرقی و اقیانوسیه (ئی‌ای‌پی) در سال ۲۰۲۲، پنج درصد افزایش یابد که از برآورد ۵.۴ درصدی این بانک در اکتبر کمتر است.

در این گزارش آمده است که اگر شرایط بدتر شود و دولت‌ها واکنش‌های سیاستی ضعیف‌تری داشته باشند، رشد ممکن است تا چهار درصد کاهش یابد.

بر اساس این گزارش، اختلال در عرضه، تنش مالی فزاینده و کاهش رشد جهانی در پی تهاجم روسیه که در ۲۴ فوریه آغاز شد، به افزایش فقر در منطقه ئی‌ای‌پی (آسیای شرقی و اقیانوسیه) منجر خواهد شد.

این منطقه که از چین تا پاپوآ گینه نو امتداد دارد، به دلیل تداوم همه‌گیری و تنگناهای مالی در ایالات متحده، با بحران‌های مالی متعددی نیز مواجه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، در این گزارش با اشاره به ظرفیت دولت حزب کمونیست چین برای ایجاد تحرک و جبران شوک‌های نامطلوب، پیش‌بینی شده است که اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۲ به رشد پنج درصدی دست یابد که ۰.۴ درصد کمتر از برآورد اکتبر است.

در سال ۲۰۲۱، اقتصاد چین ۸.۱ درصد رشد کرد؛ در حالی که رشد در بقیه [کشورهای این] منطقه ۲.۶ درصد بود.

 آدیتیا ماتو، اقتصاددان ارشد بخش آسیای شرقی و اقیانوسیه بانک جهانی، می‌گوید: «این منطقه با سه شوک مواجه است که روند رشد آن را به نابودی تهدید می‌کند.»

او افزود جنگ جهش بهای مواد خوراکی و سوخت را در پی داشته و به ناپایداری مالی در جهان دامن زده است.

بر اساس این گزارش، بدهی فزاینده سبب خواهد شد ظرفیت ارائه پشتیبانی مالی محدود شود و تورم فزاینده در بحبوحه سخت‌تر شدن شرایط مالی جهان به کاهش فضا برای گشایش پولی، دامن خواهد زد.

ماتو گفت که البته اثر جنگ بر اقتصادهای این منطقه بر اساس آنکه  چقدر در معرض تغییرات باشند و چقدر انعطاف‌پذیری داشته باشند، متفاوت است. پیش‌بینی‌ می‌شود به غیر از چین، تولید در بقیه کشورهای این منطقه امسال ۴.۸ درصد افزایش یابد.

مانوئلا فرو، معاون بخش آسیای شرق و اقیانوسیه بانک جهانی، می‌گوید درست هنگامی که این اقتصادها داشتند از شوک ناشی از همه‌گیری کرونا کمر راست می‌کردند، بار ناشی از جنگ تحمیلی به اوکراین در حال تاثیرگذاری بر روند رشد است.

فرو در بیانیه‌ای گفت: «خط‌مشی‌های استوار و بنیان‌های تا حد زیادی نیرومند که در این منطقه وجود دارد، باید به گذر آن از این طوفان کمک کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان