تلاش طالبان برای ثبات ارز ملی افغانستان؛ ۱۲ میلیون دلار حراج می‌شود

سازمان ملل در هشت ماه گذشته، ۶۰۸ میلیون دلار پول نقد به افغانستان داده است

خریداران دلار باید تا پایان روز حسابشان را تسویه کنند- WAKIL KOHSAR / AFP

بانک مرکزی افغانستان که زیرنظر طالبان فعالیت می‌کند، اعلام کرد که روز سه‌شنبه، ۱۶ فروردین، ۱۲ میلیون دلار را در بازار به حراج می‌گذارد تا به ثبات پول ملی افغانستان کمک کند. در اطلاعیه بانک مرکزی افغانستان آمده است که صرافان، بانک‌ها و شرکت‌ها می‌توانند روز سه‌شنبه برای خرید ارز به این بانک مراجعه کنند.

بنا بر اعلام بانک مرکزی افغانستان، این اقدام در راستای تلاش‌ برای حفظ ارزش «افغانی» در مقابل ارزهای خارجی به ویژه دلار است. بانک مرکزی به خریداران دلار یادآور شده است که در صورت خرید از حراج اعلام شده، باید تا پایان همان روز تسویه‌ کنند.

پیش از این نیز، بانک مرکزی افغانستان به منظور تثبیت ارزش پول ملی افغانستان در مقابل ارزهای خارجی مبالغی از ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار را به بازار تزریق کرده بود، اما تاثیر چندانی نداشت.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغنستان و بازگشت طالبان به قدرت، به دلیل متوقف شدن کمک‌های خارجی که حدود ۷۵ درصد نیازهای دولت افغانستان را براورده می‌کرد، ارزش پول ملی افغانستان در مقابل ارزهای خارجی به یکباره سقوط کرد و در دسامبر ۲۰۲۱، ارزش یک دلار در بازار ارز افغانستان به ۱۲۸ افغانی رسید.

در پی این سقوط بی سابقه، مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، از دولت آمریکا خواست تحریم‌ها علیه رهبران طالبان و نهادهای تحت کنترل آنان را حذف کند و این تحریم‌ها را عامل گسترش فقر در افغانستان خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل متحد که در پی رکود اقتصادی، گسترش فقر، بیکاری و سقوط ارزش پول ملی افغانستان در برابر ارزهای خارجی از وقوع فاجعه بشری در این کشور  نگران است، در نزدیک به هشت ماه گذشته، ۱۹ بسته پول نقد به افغانستان وارد کرد. هر یک از این بسته‌ها حاوی ۳۲ میلیون دلار بود که به یکی از بانک‌های خصوصی افغانستان به نام «بانک بین‌المللی افغانستان» (AIB) سپرده شد. این سازمان با انتقال پول نقد به افغانستان تلاش کرد از بحران کمبود نقدینگی جلوگیری و به تداوم فعالیت‌های بانک‌های خصوصی افغانستان کمک کند.

دبورا لاینز، فرستاده ویژه و رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، روز ششم فروردین، در نشست دوحه گفت که بسیج کمک‌های بشردوستانه به افغانستان توانست از بدترین فجایعی که ممکن بود در زمستان اتفاق بیفتد، جلوگیری کند، «اما اقتصاد افغانستان همچنان شکننده است».

طالبان با به انحصار در آوردن تمام ساختارهای دولتی از جمله بانک مرکزی افغانستان، مانع از تعامل این بانک با بانک‌های بین‌المللی شده‌ است. حضور یکی از تروریست‌های بین‌المللی و تحت تحریم آمریکا به نام احمد ضیاء آغا، مشهور به نور احمد آغا، در بخش مدیریتی بانک مرکزی افغانستان باعث شد آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی از تماس و تعامل با بانک مرکزی افغانستان خودداری کنند.

نور احمد آغا، در ۲۰ سال گذشته در فعالیت‌های پولشویی به نفع طالبان و حمایت مالی از حملات انفجاری و انتحاری این گروه در شهرهای افغانستان شرکت داشت. او پس از روی کار‌ آمدن طالبان در افغانستان، معاون بانک مرکزی افغانستان شد و اکنون در تصمیم‌گیری‌های این بانک بیشترین اختیارات را دارد.