وزیر دفاع اسرائيل: به هدف قرار دادن مواضع ایران در سوریه ادامه می‌دهیم

اسراییل توافق با جمهوری اسلامی بر سر احیای برجام را یکی از مهمترین تهدید‌ها علیه خود می‌داند

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل- EMMANUEL DUNAND / AFP

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل، پس از محکوم کردن جنایت جنگی روسیه در شهر بوچا در اوکراین، گفت اسرائيل قادر خواهد بود هر آنچه لازم می‌داند، برای دفاع از خود انجام دهد.

به گزارش اورشلیم پست، وزیر دفاع اسرائيل در پاسخ به این پرسش که آیا مواضع جدید وزیر خارجه در محکومیت جنایت جنگی روسیه به هماهنگی‌ها با این کشور در سوریه تاثیری می‌گذارد، گفت: «ما در هر جای خاورمیانه که لازم بدانیم، دست به عمل می‌زنیم.»

در ادامه گزارش اورشلیم پست آمده است: اسرائيل به منظور پیشگیری از استحکام مواضع ایران در نزدیکی مرزهای خود، مواضع ایران را در سوریه مورد حمله قرار می‌دهد. اورشلیم این حمله‌ها را از قبل با مسکو هماهنگ می‌کند تا به ارتش روسیه در سوریه صدمه‌ای نرسد. این سازوکار دوجانبه، از دلایلی است که رهبران اسرائيل از اعلام مواضع صریح و جانبدارانه در حمایت از اوکراین خودداری می‌کردند.

با این حال، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائيل، روز یکشنبه گفت: «در پرتو تصاویر وحشتناکی که پس از عقب‌نشینی نیروهای روسیه از شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف مخابره شد، بی‌طرفی ناممکن است. صدمه زدن عامدانه به مردم غیرنظامی جنایت جنگی است و من به شدت آن را محکوم می‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع اسرائيل نیز روز دوشنبه گفت: «من چنین کشتاری را محکوم می‌کنم. این کشتار یک جنایت جنگی است.»
بنی گانتز افزود: «حتی در جنگ باید از ارزش‌هایی پیروی کنیم که اخلاق نبرد نامیده می‌شود. متاسفانه همیشه ممکن است غیرنظامیان در جریان یک جنگ آسیب ببیند. اما نمی‌توان آن‌ها را به عنوان بخشی از نبرد، کشتار کرد. این مسئله‌ای بسیار جدی است.»

میکائیل برودسکی، سفیر اسرائيل در اوکراین، نیز یکشنبه در توییتی نوشت که کشتار بوچا «یک جنایت جنگی است و نمی‌توان آن را توجیه کرد.»

با این حال، آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی اسرائيل، با خودداری از محکوم کردن روسیه گفت: «ما جنایت‌های جنگی را محکوم می‌کنیم. هر دو طرف یکدیگر را متهم می‌کنند. اوکراین روسیه را به ارتکاب این جنایت متهم می‌کند و روسیه اوکراین را.»

وزیر دارایی اسرائیل افزود: «باید توجه کنیم که آنجا جنگی خونین در جریان است و ضروری است که ما ضمن حفظ موضع اخلاقی اسرائیل، از منافع خود حفاظت کنیم.»

او در توضیح موضع خود گفت: «اولویت‌های من روشن است. نخست و پیش از هر چیز، باید به تهدیدهایی بپردازیم که در برابر اسرائيل است.»

لیبرمن مهم‌ترین تهدید علیه اسرائيل را توافق قدرت‌های جهانی با ایران بر سر برجام دانست که «به آیت‌الله‌ها اجازه می‌دهد هر روز از فروش نفت و گاز ۳۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کنند. ما این پول‌ها را در لبنان، غزه، عراق، و یمن خواهیم دید.»

بیشتر از جهان