اربیل، تل‌آویو و حالا باکو؛ جمهوری اسلامی در مظان اتهام

جمهوری اسلامی از آذربایجان به عنوان یکی از پایگاه‌های اسرائیل نام می‌برد

بازدید کمال‌الدین حیدروف، وزیر شرایط اضطراری جمهوری آذربایجان از محل انفجار- Twitter/ @APA_agentliyi

انفجاری مهیب در یک کلوب شبانه در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، منجربه مرگ یک زن و زخمی شدن ۳۱ نفر دیگر شد.

وزارت کشور آذربایجان این انفجار که سحرگاه روز یک‌شنبه، ۱۴ فروردین‌ماه، رخ داد را ناشی از «منفجر شدن سیلندر گاز» اعلام کرده است.

در پی این انفجار، دست‌کم ۱۴ نفر به بیمارستان منتقل و آسیب‌های گسترده‌ای به ساختمان مجاور کلوب شبانه وارد شد و ۱۳ خودرو نیز آسیب‌ جدی دیدند.

خبرگزاری «ترند» آذربایجان هم گزارش کرد  که انفجار «یک شیء» علت بروز این حادثه بوده است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. این خبرگزاری همچنین از مصدوم شدن یک ایتالیایی و سنگالی در این انفجار خبر داد.

کمال‌الدین حیدروف، وزیر شرایط اضطراری جمهوری آذربایجان، هم صبح روز یک‌شنبه از محل انفجار بازدید و دستور بررسی جزئیات این حادثه را صادر کرد.

این انفجار که تاکنون ابعاد و جزئیات بیشتری از آن منتشر نشده، در کشوری رخ داده که سال‌هاست از نظر مقام‌های جمهوری اسلامی به حیاط خلوت اسرائیل تبدیل شده است.

روابط جمهوری اسلامی با جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۹۵ و در پی اخراج تهران از قرارداد موسوم بـه «قـرارداد قـرن» و تشکیل كنسرسیوم‌های نفتی با غرب سرد شد و اختلاف درمورد استفاده از منابع انرژی، ذخایر طبیعی و ظرفیت‌های اقتصادی دریای خزر در چارچوب رژیم حقوقی دریای خزر، بر دامنه این سردی افزود و گسترش رابطه سیاسی و نظامی آذربایجان با اسرائیل، درنهایت منجر به تیره شدن روابط دو کشور شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی معتقدند اسرائیل با هدف مقابله با فعالیت‌ها و اقدامات تهران در باکو حاضر شده است و قراردادهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی میـان باکو و تل‌آویو را تهدیدی علنی علیه خود می‌دانند.

تهران بر این باور است درصورت افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، این احتمال وجود دارد كه اسرائیل حضور نظامی خود در آذربایجان را تقویت کند. انتشار خبری تازه مبنی‌بر این‌که اسرائیل و متحدان منطقه‌ای این کشور در حال کار روی توسعه یک سیستم دفاعی مشترک برای محافظت در برابر تهدید پهپادها و موشک‌های ایران‌ هستند، بر دامنه نگرانی‌های مقام‌های جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر افزوده است.

در روابط و قراردادهای نظامی میان دو كشور، در حال حاضر بیشترین تقاضا‌ها ازسوی جمهوری آذربایجان درمورد هواپیماهای بدون سرنشین  اسرائیل است، همان پهپاد‌هایی که به نظر می‌رسد چندی پیش از خاک اربیل به پرواز درآمدند و یک پایگاه هوایی جمهوری اسلامی در کرمانشاه را هدف قرار دادند و بنابر روایتی، دست‌کم ۱۰۰ پهپاد متعلق به سپاه پاسداران را منهدم کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه پاسداران هم در واکنش به این عملیات پهپادی اسرائیل، اواخر اسفند ماه سال ۱۴۰۰ با شلیک چند موشک به خاک اربیل، اعلام کرد پاسخ این حملات اسرائیل را داده است و در صورت نیاز، باز هم موشک‌باران اربیل را ادامه خواهد داد.

اربیل و آذربایجان از نظر مقام‌های جمهوری اسلامی به دو پایگاه اصلی اسرائیل تبدیل شده‌اند و فرماندهان سپاه پاسداران نیز بارها و ب‌ صورت علنی به مقام‌های اقلیم کردستان عراق و باکو و همچنین دیگر کشور‌های منطقه درخصوص گسترش رابطه با اسرائیل هشدار داده‌اند.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، ۱۰ فروردین ماه امسال در تازه‌ترین این هشدار‌ها برای کشور‌های منطقه نسبت به برقراری و گسترش رابطه با اسرائیل خط و نشان کشید و گفت از نظر جمهوری اسلامی چنین روابطی «غیر قابل قبول» است.

سلامی گفت حضور اسرائیل در منطقه برای جمهوری اسلامی «قابل تحمل» نیست و کشور‌های منطقه «لازم است در این مشی سیاسی خود، تجدید نظر کنند.»

دو روز پس از این هشدار بود که اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات دولت ابراهیم رئیسی، این هشدار را با ادبیات دیگری تکرار و ادعا کرد اسرائیل «​​برای ثبات امنیت نداشته خود، به دنبال تلاش‌های بیهوده است که ناکام خواهد ماند.»

مخاطب بخشی از این تهدید‌های علنی، مقام‌های جمهوری آذربایجان هم هستند که براساس برخی گزارش‌ها در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ پهپاد‌های «هرمس ۴۵۰» و «هرون» از اسرائیل خریداری و خط مونتاژ تولید پهپاد‌های «ایرو استار» و «اوربیتر» را با همکاری این کشور در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی کرده‌اند.

جمهوری اسلامی خرید این پهپاد‌ها با مداومت پروازی بالا و برد عملیاتی تا هزار کیلومتر را نشانه‌ای بر اراده باکو و تل‌آیو به منظور «جاسوسی» از ایران و نظارت و پایش فعالیت‌های نظامی تهران می‌دانند.

مجموعه برنامه‌ها و روابط سیاسی و نظامی باکو و تل‌آویو در مجموع به مذاق تهران خوش نیامده و روحانیون حاکم بر ایران در حال حاضر آذربایجان را در صدر برنامه‌ها و اقدامات اسرائیل علیه امنیت خود می‌دانند.

اربیل مرکز کردستان عراق، دومین منطقه‌ای است که مقام‌های جمهوری اسلامی به‌شدت نگران حضور اسرائیل در آنجا هستند برای مقابله با چنین حضوری حتی جرات موشک‌باران مناطقی از آن را هم پیدا کرده‌اند، جراتی که در مواجهه با جمهوری آذربایجان به اشکال دیگری هم‌چون حمایت از اسلام‌گرایان و خراب‌کاری و ترور و بمب‌گذاری ممکن است ظهور و بروز داشته باشد.

در انفجار سحرگاه کلوب شبانه در باکو هرچند تاکنون هیچ نشان روشنی از دست داشتن جمهوری اسلامی در دست نیست، اما این انفجار پس از موشک‌باران اربیل و وقوع چند اقدام تروریستی در خاک اسرائیل، گمانه‌ها در مورد احتمال تروریستی بودن این انفجار را تقویت کرده است.

آغاز عملیات‌ تروریستی در خاک اسرائیل که تاکنون ۱۱ کشته برجا گذاشته است، حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل و افزایش تهدید‌ها و هشدار‌های مقام‌‌های جمهوری اسلامی علیه همسایگان ایران در خصوص عواقب گسترش رابطه با اسرائیل، همگی از جمله اقدامات تهران علیه تل‌آویو است که در هفته‌های اخیر خبرساز شده و حکایت از روشن شدن ماشین ترور و خراب‌کاری روحانیون حاکم بر ایران علیه اسرائیل و منافع این کشور در نقاط مختلف جهان دارد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه