ایران از ماه رمضان برای افزایش تنش با اسرائیل استفاده خواهد کرد؟

«ایران اغلب سعی می‌کند تا از حوادث محلی برای دامن‌زدن به یک چرخه خشونت استفاده کند و سپس این موضوع، بهانه‌ای برای استفاده از گروه‌هایی مانند حماس در اختیارش می‌گذارد»

نیروهای امنیتی اسرائیل در صحنه یکی از حملات اخیر تروریستی در آن کشور- OREN BEN HAKOON / AFP

سلسله حملات تروریستی اخیر در اسرائیل از نوعی است که به‌راحتی می‌تواند باعث تشدید خشونت در آن کشور و به نوشته اورشایم‌پست، منجربه این شود که ایران یا متحدانش، مانند حماس و حزب‌الله، گمان کنند زمان به‌چالش کشیدن اسرائیل فرا رسیده است.

سال گذشته، مجموعه‌ای از حوادث در اورشلیم و تنش‌ها برسر محله شیخ‌جراح، شلیک موشک‌های حماس به اورشلیم را درپی داشت و به جنگ کوتاهی بین اسرائیل و حماس منتهی شد،جنگی که بسیاری معتقدند سرعتش را نه‌تنها حماس، که تا حد زیادی هم جمهوری اسلامی ایران دیکته می‌کرد. 

به نوشته ست فرانتزمن در روزنامه اورشلیم‌پست، جنگ حماس و اسرائیل در ماه مه ۲۰۲۱ چندین درس دربر داشت: «اول این‌که ایران و حماس مایل بودند از حوادث اورشلیم برای توجیه راکت‌پرانی گسترده به اسرائیل استفاده کنند. دوم، حماس این جنگ را از مدتی پیش برنامه‌ریزی و راکت‌هایی را برای آتش‌بار سنگین و شلیک تا ۱۴۰ موشک هم‌زمان، ذخیره کرده بود.»

براساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران نیز احتمالا در آن حملات با حماس هماهنگ بوده است. خواسته ایران تنها استفاده از حماس برای شلیک بی‌رویه راکت نبود؛ آن‌ها همچنین می‌خواستند که از پهپادها و راکت‌های دوربرد برای انجام حملات هماهنگ به زیرساخت‌ها استفاده کنند، مدلی که ایران با حوثی‌های یمن نیز در حمایت از حملات آن‌ها به عربستان سعودی و تاسیسات نفتی آرامکو، به‌کار برده است.

ست فرانتزمن، در ادامه این گزارش، می‌نویسد: «این بدان معناست که شاید ایران بر این باور باشد که با آغاز یک رمضان دیگر درست پس از چندین حمله در اسرائیل، ممکن است به فعال‌کردن گروه‌های مختلف علیه اسرائیل نیاز داشته باشد. این گروه‌ها می‌توانند شامل گروه جهاد اسلامی فلسطین باشند که از حمله تروریستی اخیر در شهر بنی‌براک تمجید کرد و همچنین ممکن است گروه‌هایی در سوریه یا حتی عراق را نیز دربر بگیرند.»

ایران در ماه مه سال گذشته، از پهپادی که از عراق به‌پرواز درآورده بود، برای هدف قراردادن اسرائیل استفاده کرد. همچنین گزارش‌های اخیر حاکی‌از آن است که اسرائیل از جنگنده‌های اف-۳۵ برای سرنگونی پهپادهای ایرانی که آن کشور را هدف قرار داده‌اند، استفاده کرده و آمریکا نیز پهپادهای ایرانی را که به‌سمت اسرائیل حرکت می‌کردند، سرنگون کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش همچنین به دارایی‌های ایران در یمن و نزد حوثی‌ها اشاره شده است که می‌تواند علیه اسرائیل یا کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد استفاده قرار گیرد و همچون مواردی در گذشته، فعالیت‌های کشتی‌رانی را هدف قرار دهد. به نوشته فرانتزمن، برخی گزارش‌های اخیر در رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران نیز تهدیدهایی ضمنی علیه کشورهای حاشیه خلیج فارس دربر داشته‌اند.

وزیران خارجه بحرین، امارات، مصر و مراکش، به‌تازگی برای شرکت در «نشست نقب» به اسرائیل سفر کرده بودند. علاوه‌بر این، اسرائیل طی شش ماه گذشته، در چندین رزمایش مشترک نظامی با فرماندهی مرکزی ایالات متحده، نیروی دریایی ایالات متحده و متحدانش در خلیج فارس شرکت کرده است. همان‌طور که در این گزارش آمده است، این اقدام‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند و ایران ناظر این تحولات است.

جمهوری اسلامی ایران می‌داند که می‌تواند در طول چندهزار کیلومتر خط مقدم بالقوه با اسرائیل -ازجمله نوار غزه، شمال اسرائیل و بلندی‌های جولان-  یا با استفاده از پایگاه‌هایی در عراق و همچنین به‌کارگیری پهپادها برای هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای عمان، تنش‌ها را مانند ماه ژوئیه سال گذشته، تشدید کند.

در ادامه این گزارش آمده است: «همه این‌ها از یک تهدید بسیار واقعی حکایت دارد که به‌طور مداوم درحال تغییر است. ایران اغلب سعی می‌کند تا از حوادث محلی برای دامن‌زدن به یک چرخه خشونت استفاده کند و سپس این موضوع، بهانه‌ای برای استفاده از گروه‌هایی مانند حماس در اختیارش می‌گذارد. ایران در گذشته نیز گروه‌های کوچکی از افراد حزب‌الله را با هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق نزدیک جولان فرستاده بود تا اسرائیل را هدف قرار دهند.»

نویسنده به این اشاره می‌کند که ایران در ماه‌های مه و ژوئن سال ۲۰۱۹، زمانی که درحال دامن‌زدن به تنش‌ها با ایالات متحده در عراق و خلیج فارس بود، تهدیدهای خود علیه اسرائیل را افزایش داد و در سال ۲۰۱۹ اسرائیل مجبور شد که با یک گروه پهپادی حزب‌الله در جولان مقابله کند.

علاوه‌بر این، یادآوری می‌کند که ایران در فوریه ۲۰۱۸ از پهپادی که از پایگاه «تی-۴» (T-4) در سوریه به‌پرواز درآورده بود، برای هدف قراردادن اسرائیل استفاده کرد و در ماه دسامبر ۲۰۱۸، اسرائیل عملیات سپر شمالی را برای خنثی‌کردن تونل‌های حزب‌الله در شمال آن کشور انجام داد.

فرانتزمن در پایان گزارش خود در اورشلیم‌پست، می‌نویسد: «همه این‌ها به هم مرتبط‌اند و توجه دقیق به حرکت بعدی احتمالی ایران در طول این ماه، مهم است.»