سومین حمله یک هفته اخیر در اسرائیل پنج کشته به جا گذاشت

به گفته پلیس اسرائیل، فرد مهاجم که یک مرد ۲۶ ساله فلسطینی از شهر یعبد در نزدیکی جنین بود، کشته شد

‌در یک هفته گذشته، در مجموع ۱۱ شهروند اسرائیلی در جریان چهار حمله کشته‌ شده‌اندـ GIL COHEN-MAGEN / AFP

شب سه‌شنبه در جریان دو حمله تیراندازی در شهرهای بنی براک و رامات گان در مرکز اسرائیل دست‌کم پنج نفر کشته شدند.

به گفته پلیس اسرائیل، مهاجم یک مرد ۲۶ ساله فلسطینی از شهر یعبد در نزدیکی جنین واقع در کرانه غربی بود. به گفته نیروهای امدادی، فرد مهاجم در محل حادثه کشته شد. این فرد پیش‌تر در سال ۲۰۱۳، با اتهام‌های امنیتی دستگیر شده بود و شش ماه هم در زندان بود. به نظر می‌رسد او به‌طور غیرقانونی وارد خاک اسرائيل شده بود.

رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران، همچون روزنامه «جام جم»، مهاجم را فردی به نام ضیا حمارشه و از اعضای «کتائب شهدا الاقصی» معرفی کردند.

در یکی از اولین فیلم‌های منتشرشده، مردی را می‌بینیم که از وسط خیابان به سوی ماشینی تیراندازی می‌کند. ماشین سپس توقف می‌کند و مرد به تیراندازی به سمت ماشین ادامه می‌دهد. در فیلم دیگری که تلویزیون اسرائیل پخش کرد، مردی را می‌بینیم که با لباس سیاه و مسلسل در بنی براک راه می‌رود. به گفته شاهدان عینی، او به بالکن‌ خانه‌ها و سپس به یک ماشین تیراندازی کرد.

بنی براک در نزدیکی تل‌آویو و مرکز تجاری اسرائیل است و مهم‌ترین شهر یهودیان فوق‌ارتدوکس محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارمل شاما هاکوهن، شهردار رامات گان، در فیس‌بوک از شهروندان خواست که در خانه‌های خود بمانند چرا که معلوم نیست این حادثه هنوز تمام شده باشد.

به گفته پلیس، یکی از مهاجمان حملات روز سه‌شنبه با موتورسیکلت تردد می‌کرده است. پلیس همچنان به دنبال دستگیری سایر مظنونان است.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، وارد جلسه‌ای اضطراری با رئیس ستاد ارتش اسرائیل، رئیس پلیس امنیتی (شین بت)، رئیس سازمان اطلاعات ارتش و رئیس اداره عملیات ارتش شده است تا به ارزیابی از اوضاع برسند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز سه‌شنبه شب با رئیس پلیس، وزیر امنیت عمومی، رئیس ستاد ارتش، رئیس شین بت و سایر مقام‌ها دیدار خواهد کرد.

در یک هفته گذشته، در مجموع ۱۱ شهروند اسرائیلی در جریان چهار حمله کشته‌ شده‌اند؛ چهار نفر در شهر بئرشبع در جنوب، دو نفر در شهر خدرا در شمال (در استان حیفا) و اکنون، دست‌کم پنج نفر در دو حمله سه‌شنبه در مرکز اسرائیل.

حمله به خدرا را داعش بر عهده گرفت اما حماس و جهاد اسلامی فلسطین، دو نیروی فلسطینی مورد حمایت حکومت ایران، نیز از آن حمایت کردند. عامل حمله به بئرشبع یکی از شهروندان عرب اسرائیل بود که قبلا به جرم همدلی با داعش زندانی شده بود. داعش مسئولیت این حمله را هم بر عهده گرفت. چهره‌های نزدیک به سپاه پاسداران و حکومت ایران نیز از هر دو مورد حمایت کردند.

در مقابل، احزاب نمایندگان شهروندان فلسطینی‌تبار و عرب اسرائیل هر دو حمله را به‌شدت محکوم کرده‌اند.

در جریان حمله خدرا، دو نیروی پلیس کشته شدند که یکی از آن‌ها جزو شهروندان عرب اسرائیل از اقلیت دروزه بود. حمله بئرشبع با چاقو انجام شده بود.

مقام‌های اسرائیل روز سه‌شنبه گفتند که طی شب گذشته، نیروهای امنیتی این کشور به خانه حداقل ۱۲ شهروند عرب کشور هجوم برده‌اند و دو نفر را به جرم ارتباط با داعش دستگیر کرده‌اند. بیش از ۳۰ خانه و مکان دیگر در شمال اسرائیل نیز در روزهای اخیر جست‌و‌جو شده‌اند.

بنت چند ساعت پیش از این حمله گفته بود دو حمله اخیر به خدرا و بئرشبع به‌معنای «موقعیت جدید» است که نیازمند تدابیر امنیتی جدید است.

تنش‌ها در اسرائیل و فلسطین در آستانه ماه رمضان بالا رفته است و بیم درگیری‌های وسیع‌تر می‌رود.

ملک عبدالله، پادشاه اردن، اخیرا با سفر به رام‌الله، مقر تشکیلات خودگردان فلسطین، با محمود عباس، رئیس این تشکیلات، گفت‌و‌گو کرد. کاهش تنش‌ها در آستانه ماه رمضان از جمله موضوع‌های اصلی این دیدار بود. گانتس نیز در همین زمینه با مقام‌های اردنی و فلسطینی گفت‌‌و‌گوهایی داشته است.

اسرائیل در حال حاضر میزبان نشست دیپلماتیک مهمی در صحرای نقب است که با حضور وزرای خارجه اسرائیل،‌ آمریکا و چهار کشور عربی (مصر،‌ مراکش، بحرین و امارات متحده عربی)‌ برگزار می‌شود. همه این کشورها حملات خدرا و بئرشبع را محکوم کرده‌اند.