تازه‌ترین تحولات جنگ اوکراین؛ تلاش صلیب‌ سرخ برای نجات ساکنان ماریوپل

صلیب سرخ روز جمعه گروهی را برای خارج کردن غیرنظامیان از شهر ماریوپل فرستاد، اما آنها دست خالی به عقب برگشتند

صلیب سرخ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما دوباره تلاش خواهیم کرد که عبور امن غیرنظامیان را تسهیل کنیم» - emre caylak / AFP

آخرین گزارش‌ها از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حاکی از این است که نیروهای روسی در حال تلاشند که حمله‌های جدیدی را در جنوب شرقی اوکراین سازماندهی کنند.

به گزارش رویترز،‌ با توجه به احتمال حمله‌های مجدد روسیه به شهر ماریوپل، صلیب سرخ در حال تلاش است که غیرنظامیان را از این بندر محاصره‌شده تخلیه کند.

ماریوپل که از روزهای اولیه تهاجم پنج هفته‌ای روسیه در محاصره قرار گرفته، هدف اصلی مسکو در جنوب شرقی اوکراین بوده است. گزارش‌ها حاکی است که ده‌ها هزار نفر در این شهر با دسترسی اندک به غذا و آب گرفتار شده‌اند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) روز جمعه گروهی را متشکل از ۵۴ اتوبوس و سایر وسایل نقلیه شخصی برای خارج کردن مردم از ماریوپل فرستاد، اما آنها به عقب برگشتند و گفتند که این عملیات ممکن نیست.

پس از آن، صلیب سرخ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما دوباره تلاش خواهیم کرد که عبور امن غیرنظامیان را تسهیل کنیم». این در حالی است که تلاش قبلی صلیب سرخ برای تخلیه ساکنان ماریوپل در اوایل ماه مارس نیز با شکست مواجه شد.

در همین حال، یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین گفت که نسبت به تخلیه ساکنان از شهر ماریوپل امیدوار است. الکسی آرستویچ در یک گفتگوی تلویزیونی خبر داد: «فکر می‌کنم امروز یا فردا خبرهای خوبی در مورد تخلیه ساکنان ماریوپل بشنویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه و اوکراین برای تسهیل تخلیه غیرنظامیان از شهرها از طریق ایجاد راه‌های بشردوستانه موافقت کرده‌اند، اما در بسیاری از موارد این مسیرها موثر واقع نشدند.

پس از ناکامی در تصرف شهرهای بزرگ اوکراین از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه در روز ۲۴ فوریه، مسکو تمرکز خود را به سمت جنوب شرقی معطوف کرده است، منطقه‌ای که از سال ۲۰۱۴ از جدایی‌طلبان اوکراینی حمایت می‌کند.

صبح روز شنبه، زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت که نیروهای روسی حمله‌هایشان را به سمت دونباس و شهر خارکیف در شمال شرقی اوکراین تشدید کرده‌اند. او با این حال اظهار امیدواری کرد که هنوز راه‌حل‌هایی برای ماریوپل وجود داشته باشد.

حمله روسیه به اوکراین تاکنون هزاران نفر را کشته، یک چهارم جمعیت اوکراین را آواره کرده و شهرهایی مانند ماریوپل را ویران کرده است. با این حال، روسیه همچنان از این تهاجم به عنوان «عملیات نظامی ویژه» نام می‌برد و هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می‌کند.

وزارت اقتصاد اوکراین با استناد به برآوردهای اولیه گزارش داد که اقتصاد این کشور در سه ماهه اول سال جاری ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و ممکن است در سال ۲۰۲۲ در نتیجه تهاجم روسیه به ۴۰ درصد کاهش یابد.

پیشروی اوکراینی‌ها همزمان با تداوم حملات موشکی

گزارش‌ها از اوکراین حاکی است که نیروهای اوکراینی به پیشروی خود و ادامه تلاش برای عقب‌نشینی نیروهای روسی در نزدیکی کی‌یف ادامه می‌دهند. نیروهای روسی فرودگاه هوستومل در حومه شمال غربی پایتخت را ترک کرده‌اند، همچنین نیروهای اوکراینی موفق شدند یک مسیر کلیدی در شرق خارکیف را از نیروهای روسی تخلیه کنند.

روسیه عقب‌نشینی نیروهای خود در نزدیکی کی‌یف را به عنوان یک ژست حسن‌نیت در مذاکرات صلح به تصویر کشیده است، در حالی که اوکراین و متحدانش می‌گویند این موضوع صحت ندارد و نیروهای روسیه پس از متحمل شدن خسارت‌های سنگین مجبور به تجدید قوا شده‌اند.

روز شنبه، دیمیتری لونین، شهردار منطقه پولتاوا در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «در ساعات اولیه روز، موشک‌های روسیه به دو شهر پولتاوا و کرمنچوک در مرکز اوکراین اصابت کردند.»

او گفت که زیرساخت‌ها و ساختمان‌های مسکونی در منطقه شرق کی‌یف نیز مورد اصابت قرار گرفته است، اما هیچ برآوردی از تلفات ندارد.

از سوی دیگر، والنتین رزنیچنکو، شهردا منطقه دنیپرو در جنوب غربی اوکراین اعلام کرد: «در دنیپرو موشک‌ها به تاسیسات زیربنایی اصابت کردند. بر اثر این حمله‌ها دو نفر مجروح شدند و خسارت‌های قابل توجهی ایجاد شد».

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که موشک‌های با دقت بالا فرودگاه‌های نظامی در پولتاوا و دنیپرو را از کار انداخته‌اند.

در عین حال قبل از طلوع روز شنبه، همزمان با به صدا درآمدن آژیر خطر در سراسر اوکراین، ارتش این کشور از حمله‌های هوایی روسیه به چند شهر در لوهانسک خبر داد.

در سوی مقابل، روسیه روز جمعه اوکراین را به انجام حمله هوایی علیه یک انبار سوخت متهم کرد. رویدادی که کرملین گفت می‌تواند بر مذاکرات صلح تاثیر بگذارد، اما یک مقام ارشد امنیتی کی‌یف مسئولیت آن را رد کرد.

بیشتر از جهان