بیش از چهار میلیون پناهنده اوکراینی از جنگ فرار کردند

طبق آمار مرکز بین‌المللی مهاجرت تا روز ۱۶ مارس، بیش از شش میلیون نفر در داخل خاک اوکراین آواره شدند

عکس از رویترز

سازمان ملل متحد اعلام کرد که بیش از چهار میلیون نفر برای فرار از «جنگ بی‌معنی روسیه» از اوکراین فرار کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس پناهندگان سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد که از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، چهار میلیون و ۱۹ هزار و ۲۸۷ اوکراینی از مرزهای این کشور خارج شده‌اند که بیش از ۲.۳ میلیون نفر از آن‌ها به لهستان رفته‌اند.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR)، در توییتر نوشت: «پنج‌‌ هفته پس از شروع حمله روسیه، شمار پناهندگان اوکراینی به بیش از چهار میلیون نفر رسیده است. من به‌تازگی وارد اوکراین شده‌ام. در لویو با مقام‌ها، سازمان ملل و سایر مسئولان به‌دنبال راه‌هایی برای افزایش حمایت از مردم آسیب‌دیده و آواره از این جنگ بی‌معنی هستیم.»

تعداد پناهندگان از تخمین اولیه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد فراتر رفته است و این سازمان می‌گوید جابه‌جایی با این سرعت و مقیاس در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم، بی‌سابقه بوده است.

زنان و کودکان اوکراینی ۹۰ درصد از افراد آواره‌شده را تشکیل می‌دهند، زیرا مردان اوکراینی ۱۸ تا ۶۰ ساله واجد شرایط فراخوان نظامی‌اند و نمی‌توانند کشورشان را ترک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل متحد (IOM) اعلام کرد که علاوه‌‌ بر پناهجویان اوکراینی، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر دیگر که به‌ دلایلی مانند تحصیل و کار در اوکراین زندگی می‌کردند نیز مجبور به ترک این کشور شده‌اند.

طبق آمار نماینده مرکز بین‌المللی مهاجرت، تا روز ۱۶ مارس، حدود ۶.۴۸ میلیون نفر در داخل خاک اوکراین آواره شده‌اند. این سازمان روز چهارشنبه اعلام کرد: «آوارگان داخلی به کمک‌های فوری برای نجات نیاز دارند.»

این سازمان افزود: «در شرایط نامناسب فعلی، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از قاچاق افراد در این کشور می‌کنیم و نگران افرادی هستیم که در سراسر منطقه در‌حال حرکت‌اند».

قبل از تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه، اوکراین در مناطق تحت کنترل دولت، بدون احتساب کریمه که روسیه تصاحب‌ کرده و مناطق جدایی‌طلب طرفدار روسیه در شرق، ۳۷ میلیون نفر جمعیت داشت.

روز جمعه ۵ فروردین (۲۵ مارس)، ماتیلدا بوگنر، رئیس هیئت نظارت سازمان ملل متحد بر وضعیت حقوق بشر در اوکراین، گفت که ناظران این نهاد بین‌المللی در مورد گورهای جمعی در شهر ماریوپل اوکراین که تحت‌ محاصره است اطلاعات بیشتری به دست آورده‌اند، از جمله گوری که ظاهرا حدود ۲۰۰ جسد در آن دفن شده است.

گروه تحت مدیریت بوگنر در حال تحقیق در باره موارد نقض حقوق بشر از جمله گزارش‌هایی درباره تیراندازی نظامیان روس به غیرنظامیان در داخل خودروهایشان هنگام فرار از مناطق درگیری و کشتن آن‌ها و همچنین، ناپدید شدن مقام‌ها و خبرنگاران در اوکراین است.

بیشتر از جهان