استقبال رئیس جمهوری آمریکا از توافق آتش‌بس در یمن

بایدن از نقش عربستان سعودی و عمان برای حصول این توافق قدردانی کرد

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده از توافق آتش‌بس سراسری در یمن استقبال کرد-ANNA MONEYMAKER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده از توافق آتش‌بس سراسری در یمن استقبال کرد و با بیان این که توافق صورت گرفته تسکینی است برای مردم این کشور که مدت‌هاست به تعویق افتاده، تاکید کرد که گام‌های مهمی برداشته شده، اما هنوز کافی نیست.

وی در بیانیه‌ای که کاخ سفید آن را منتشر کرده گفته است این آتش‌بس باید حفظ شود و پس از سال‌ها جنگ مذاکره‌کنندگان باید برای رسیدن به بک مصالحه سیاسی که یک صلح پایدار را برای همه مردم در یمن رقم بزند دست به کارهای سخت و ضروری بزنند.

آقای بایدن از نقش عربستان سعودی و عمان برای حصول این توافق قدردانی کرد و گفت همزمان با تلاش برای کاهش تنش و برقراری صلح در سراسر منطقه، ایالات متحده به همکاری برای بازداشتن هرگونه تهدیدی علیه دوستان و شرکای خود ادامه خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرف‌های جنگ هفت ساله یمن روز جمعه برای نخستین بار با برقراری آتش‌بس سراسری موافقت کردند؛ توافقی که به گفته سازمان ملل متحد می‌تواند ارسال سوخت به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها و ازسرگیری برخی پروازها در فرودگاه صنعا را ممکن سازد.

توافق آتش‌بس دو ماهه که با میانجیگری سازمان ملل میان ائتلاف به رهبری عربستان و شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران حاصل شده، مهم‌ترین گام برای پایان دادن به این جنگ است.

دو طرف پیشتر در سال ۲۰۱۶ برای «ترک خصومت‌« توافق کرده بودند، اما بعد از مدت کوتاهی نقض شد.

خبرگزاری رویترز از قول هانس گروندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل می‌گوید هدف از این آتش‌بس دادن فرصت یا وقت استراحت به یمنی‌ها جهت دوری از خشونت و التیام‌بخشی به آنهاست که در رنج به‌سر می‌برند، و مهم‌تر این که امیدی است برای توقف دائمی جنگ.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با بیان این که «آتش‌بس توافق شده باید نخستین گام در راه پایان دادن به جنگ ویرانگر یمن باشد.»

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا هم ضمن استقبال از توافق گفت، «ما اکنون دریچه‌ای از فرصت برای آن که سرانجام به صلح برسیم و به رنج و آلام انسانی پایان دهیم در اختیار داریم.» وی از طرفین درگیری خواست به سمت یک راه حل سیاسی پایدار گام بردارند.

ائتلاف به رهبری ریاض که از سال ۲۰۱۵ و در حمایت از دولت قانونی یمن به‌طور مستقیم وارد جنگ با حوثی‌ها شده است، از توافق امروز استقبال کرد و از تلاش‌های سازمان ملل متحد در این زمینه و هماهنگی‌های این نهاد بین‌المللی برای حفظ آتش‌بس قدردانی کرد.

این ائتلاف شامگاه سه‌شنبه یک آتش‌بس یکجانبه را در یمن اعلام کرده بود تا فرصتی برای مذاکرات سیاسی فراهم شود.

بیشتر از جهان