کشورهای خلیج فارس به‌دنبال معاهده رسمی دفاعی با آمریکا هستند

با تشدید حملات حوثی‌‌‌ها به عربستان سعودی و امارات، این کشورهای صادرکننده نفت، خواستار یک توافق دفاعی کتبی با واشینگتن شده‌اند

حوثی‌ها در آخرین حملات خود، پنجم فروردین‌ تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در شهر جده عربستان سعودی را هدف قرار دادند- Andrej ISAKOVIC / AFP

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که درپی تشدید حمله‌های شبه‌نظامیان حوثی‌‌ به امارات متحده عربی و عربستان سعودی، برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواستار یک توافق کتبی با واشینگتن شده‌اند که در درجه اول پشتیبانی دفاعی از آن‌ها را دربر داشته باشد.

بلومبرگ روز چهارشنبه، دهم فروردین‌ماه، به‌نقل از افراد مطلع با این درخواست، نوشت: «این صادرکنندگان نفت، هم‌زمان با تحولات گسترده ژئوپلیتیکی، در تلاش برای تنظیم دوباره رابطه‌ای به‌قدمت چند دهه، ترجیحا به‌دنبال یک معاهده رسمی با ایالات‌ متحده‌اند.»  

به گفته یکی از این منابع، گزینه دیگری که می‌تواند پیگیری شود، قراردادهای دفاعی دوجانبه‌ای است که در طول زمان قابل بازبینی و گسترش باشند. آن‌ها به‌عنوان الگوی احتمالی چنین معاهداتی با ایالات متحده، به پیمان نظامی و امنیتی امارات متحده عربی با فرانسه اشاره کرده‌اند.  

پس از حمله مرگبار پهپادی و موشکی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، در ماه ژانویه، مقام‌های امارات از فعال‌شدن پیمانی امنیتی خبر دادند که سال‌ها پیش میان ابوظبی و پاریس، برای مقابله نیروهای نظامی فرانسه با تهدیدهای امنیتی برای امارات در صورت نیاز، برقرار شده بود. با فعال‌شدن این پیمان امنیتی، پاریس از تقویت پدافند هوایی امارات متحده عربی خبر داد و جت‌های جنگنده رافال را برای حفاظت از حریم هوایی امارات، در آن کشور مستقر کرد.

منابع مطلع به بلومبرگ گفته‌اند امارات‌ متحده عربی یکی از کشورهایی است که به‌دنبال چنین توافقی با آمریکاست و از اسرائیل نیز برای پیشبرد این موضوع، درخواست کمک کرده است. به گفته آن‌ها، عربستان سعودی نیز به‌دنبال تضمین‌هایی ازسوی آمریکاست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درصورت توافق دولت ایالات متحده با درخواست کشورهای عربی، تصویب معاهدات جدید نظامی به رای مثبت دوسوم اعضای سنای آمریکا نیاز دارد که در فضای پرتنش سیاسی حال حاضر واشینگتن، کسب چنین موافقتی چندان ساده به‌نظر نمی‌رسد. 

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که شامل کشور امارات متحده عربی است، از سال ۲۰۱۵ با حوثی‌ها در یمن می‌جنگد. این شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، علاوه‌بر حملات ماه‌های اخیر به امارات متحده عربی که برای نخستین‌بار درطول این درگیری‌های هفت‌ساله انجام شد، حمله‌های مستمر خود به تاسیسات انرژی و نظامی عربستان سعودی را نیز در هفته‌های اخیر تشدید کرده است.

ریاض در ماه جاری به‌طور صریح هشدار داد که این حمله‌ها ممکن است به اختلال در صادرات نفت بینجامد، مگر اینکه متحدان غربی آن کشور برای مقابله با آن‌، کمک‌های بیشتری در اختیارش بگذارند. 

خبر درخواست کشورهای عربی خلیج فارس برای برقراری معاهده رسمی نظامی با آمریکا، هم‌زمان با ادامه تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران منتشر شده است.

بلومبرگ پیش‌تر از گفت‌وگوهای غیررسمی امارات متحده عربی و اسرائیل با آمریکا در زمینه تدوین یک راهبرد امنیتی برای خاورمیانه درصورت احیای برجام خبر داده بود.

آن‌ها به این نکته اشاره می‌کنند که برجام به رفع نگرانی‌های مربوط به توانایی‌های موشکی ایران یا حمایت آن کشور از گروه‌های شبه‌نظامی، مانند حوثی‌ها، کمکی نخواهد کرد.

به گزارش این خبرگزاری، وزارت خارجه امارات متحده عربی و مرکز ارتباطات بین‌المللی عربستان سعودی که به درخواست‌های رسانه‌ای رسیدگی می‌کند، هنوز به پیگیری‌های بلومبرگ برای اظهارنظر درمورد این گزارش، پاسخی نداده‌اند.