انفجار مهمات به جا مانده از جنگ در هلمند، جان پنج کودک را گرفت

گلوله‌های برجا مانده از جنگ، هر از چند گاهی جان کودکان را می‌گیرند

کودکان محل بازی ندارند و در خیابان‌ها بازی می‌کنند. - بسم ‌الله قاسمی  @BismullhaQ - توییتر

جمعه دوازدهم فروردین، (اول آوریل)، منابع محلی در استان هلمند  در جنوب افغانستان، از کشته شدن پنج کودک در شهرستان مارجه هلمند، به اثر انفجار سرگلوله هاوان (خمپاره)، خبر دادند.

آژانس باختر، خبرگزاری مربوط به طالبان، این خبر را تایید کرد و گفت، سه کودک دیگر به شمول یک دختر خردسال، نیز در این انفجار زخم برداشته اند.

شهرستان‌های هلمند، در دو دهه اخیر، پایگاه جنگجویان و فرماندهان طالبان بودند و جنگ میان نیروهای دولت پیشین افغانستان و هم‌پیمانان خارجی شان با طالبان، به‌طور بی‌وقفه، در این استان جریان داشت.

پس از سقوط حکومت جمهوریت و مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، پایگاه های نظامی نیروهای امنیتی پیشین و نیروهای ناتو، از سوی جنگجویان طالبان تاراج شد و حتی فرصت پاک سازی میدان‌های جنگ، میسر نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آنجایی که کودکان در افغانستان به دلیل نبود مکان‌های مشخصی تفریح و بازی، در خیابان‌ها و دشت‌های اطراف محل زندگی شان، بازی می‌کنند، گلوله‌های برجا مانده از جنگ و مین‌های جاسازی شده کنار جاده از سوی طالبان و دیگر گروه‌ها، هر از چند گاهی، حین بازی، جان این کودکان را می‌گیرد. در اواسط ماه مارس نیز، در نتیجه انفجار سرگلوله هاوان در شهر قندهار، چهار کودک جان باختند.

در زمان جنگ میان نیروهای دولت پیشین افغانستان و طالبان، نیز انفجارهای شبیه این، همه روزه در گوشه وکنار افغانستان، قربانی می‌گرفت. آخرین آمارهای وزارت مبارزه با حوادث دولت پیشین افغانستان نشان می‌دهد که به طور اوسط ماهانه ۱۴۲ تن در شهرهای مختلف افغانستان، بر اثر انفجار ماین‌های کنارجاده و یا مواد انفجاری باقی مانده در میدان‌های جنگ، جان شان را از دست می‌دهند، که اغلب این قربانیان کودکان اند.

در همین حال، شهر لشکرگاه مرکز استان هلمند، روز هفتم فروردین، نیز گواه یک انفجار ماین مقناطیسی در یک خودرو شخصی بود. این رویداد نیز تلفاتی در پی داشت اما جزییاتی دقیقی از آن، در رسانه‌ها منتشر نشد.