احتمال حذف فوتبال ایران از جام جهانی؛ بهای حمله به زنان

ماجرای ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه شهر مشهد با وجود فروش بلیت و حمله با گاز فلفل آنها از یک رخداد داخلی به بحرانی بین‌المللی برای ورزش و دولت ایران بدل شده است

مهرداد سراجی، عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، در توییتی اعلام کرده است: «اخبار نگران‌کننده‌ای از تصمیم‌های فیفا و ای اف سی به گوش می‌رسد. آنهایی که در وزارت ورزش برای فدراسیون فوتبال مسیری را طراحی کردند که اتفاقات تلخ مشهد در آن رخ دهد، امروز پاسخگوی تصمیمات خود باشند.»

طبق گفته‌ها و باتوجه‌به موج واکنش‌ها میان مسئولان و بعضی نمایندگان مجلس به حوادث روز گذشته مشهد ظاهراً امکان حذف تیم ملی فوتبال ایران از مسابقات جام جهانی وجود دارد.

در پایان مسابقه فوتبال بین دو تیم ایران و لبنان، یگان ویژه نیروی انتظامی با گاز فلفل به زنانی که بیرون ورزشگاه در حال اعتراض بودند حمله کرد. نخستین واکنش به این حمله را علی‌اکبر هاشمی، مدیرکل اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی، نشان داد و گفت: «مشهد به‌عنوان پایگاه فرهنگی جهان اسلام و تشیع است، بنابراین بعضی از مسائل باید از قبل پیش‌بینی می‌شد.»

این مقام در حالی تلویحاً از دستور ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه حمایت کرد که پیش‌تر سید احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی، صراحتاً با حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات فوتبال مخالفت کرده بود.

اما در پی اعتراض گسترده کاربران ایرانی در شبکه‌های مجازی و انتشار و ارسال فیلم برخوردها به صفحات فیفا و ای اف سی، اکثر مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی تلاش کردند با محکوم‌کردن ماجرا خود را از آن مبرا نشان دهند.

ابراهیم رئیسی در جلسه کابینه وزیر کشور را ملزم به پیگیری وقایع کرد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز با محکوم‌کردن سوءمدیریت صورت‌گرفته، خواستار پاسخگویی وزیر کشور و ورزش شد. همچنین چند نماینده مجلس نیز از در دستور کار قرارگرفتن پرسش از وزرای ورزش و کشور طی روزهای آینده خبر دادند.

دادستان کل کشور نیز اعلام کرد تنها عذرخواهی کافی نیست و باید با مقصران ماجرا برخورد شود.

فدراسیون فوتبال ایران اما در اقدامی حیرت‌انگیز با انتشار بیانیه‌ای از اساس اصل واقعه را زیر سؤال برد و اعلام کرد تنها نه نفر از بانوان اقدام به خرید بلیت کرده بودند که مبالغ آن به آنها عودت خواهد شد. این فدراسیون همچنین مدعی شد جمعیت بانوان تجمع کرده پشت در ورزشگاه، قربانی بلیت‌های جعلی شده بودند و راه نیافتن آنها با وجود تهیه بلیت ربطی به فدراسیون ندارد.

نکته عجیب در بیانیه فدراسیون اما آنجاست که صراحتاً اعلام کرده است: «هیچ‌کس این عزیزان را دعوت به حضور در ورزشگاه نکرده بود.»

سال ۲۰۱۸ پس از مجوز ورود زنان به ورزشگاه در کشور عربستان، ایران تنها کشوری بود که از حضور زنان خودداری می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال ۹۸ وقتی اینفانتینو رئیس فدراسیون جهان فوتبال با حضور در ایران رسماً آخرین اخطار برای حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران را داد، فدراسیون فوتبال ناچار شد در دیدار مقدماتی جام جهانی میان ایران و مالدیو برای نخستین‌بار اجازه حضور زنان در ورزشگاه آزادی را صادر کند.

اقدامی که سبب شد ریاست فیفا سال ۲۰۱۹ را به یمن ورود زنان ایرانی به ورزشگاه سال زنان اعلام کند.

حضوری که طی تدابیر خاص و محدودکننده صورت گرفت و پس از آن درحالی‌که بنا بود در تمامی مسابقات رسمی داخلی و بین‌المللی زنان اجازه ورود به ورزشگاه را داشته باشند، با تدابیری همچون اختلال در سامانه بلیت‌فروشی تلاش شد جلوی این رخداد گرفته شود.

شیوع جهانی کرونا همچون معجزه‌ای برای مقامات جمهوری اسلامی بود چرا که با لغو حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها آنها راه فراری برای تضمین داده شده به فیفا پیدا کرده بودند. کمااینکه با کاهش جهانی کرونا و درحالی‌که تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی نیازمند حمایت تماشاگران بود فدراسیون فوتبال ایران به بهانه کرونا حاضر به صدور مجوز ورود تماشاگران به ورزشگاه نمی‌شد.

بهمن ۱۴۰۰ و در دیدار ایران و امارات نیز که ورود تماشاگران آزاد شد نحوه بلیت‌فروشی به شکلی مدیریت شد که تنها زنانی امکان به ورود به ورزشگاه‌ها را داشته باشند که گویی از قبل انتخاب شده بودند. هرچند همین حضور مدیریت شده نیز زیر نظر تدابیر سنگین امنیتی صورت گرفت. به‌طوری که جایگاه ویژه تماشاگران زن ایرانی مملو از نیروهای ویژه زنان نیروی انتظامی بود.

اما آنچه واقعه مشهد را به بحران بدل کرده و خشم سراسری ایرانیان را منجر شده است این نکته است که مهم‌ترین مخالف رسمی حضور زنان در ورزشگاه کسی جز علم الهدی امام‌جمعه مشهد نیست.

او بارها به طور رسمی حضور زنان در ورزشگاه‌ها را نشانه ابتذال دانسته و با غیرشرعی خواندن آن هرگونه اقدام در این زمینه را عملی ضد دینی نامیده بود.

از لحظه اعلام انتخاب شهر مشهد به‌عنوان میزبان آخرین دیدار دور مقدماتی جام جهانی برای تیم ملی فوتبال هشدارهای متعددی از سوی برخی مسئولان فدراسیون داده شد که طبق تضمین ارائه شده به فیفا نمی‌توان مانع ورود زنان به ورزشگاه حتی در شهر مشهد شد.

بازبودن امکان خرید بلیت برای زنان در سامانه بلیت‌فروشی به نظر در راستای پذیرش شروط فیفا بود. اما وقتی با وجود تهیه بلیت از ورود زنان ممانعت به‌عمل‌آمده و پس از پایان مسابقه برای متفرق کردن زنان و دخترانی که در بیرون ورزشگاه تجمع و اعتراض کردند از گاز فلفل استفاده شد، ناگهان موجی باورنکردنی از حمایت میان علاقه‌مند به فوتبال به راه افتاد.

در تمامی نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در فضای مجازی، اکثریت قاطع کاربران خواستار حذف ایران از جام جهانی شده‌اند.

وقایع تلخ روز گذشته ورزشگاه امام رضای مشهد نقطه عطفی در تاریخ ورزش و فوتبال ایران است. زمانی که اکثریت جامعه ایران خواستار احقاق حق از زنان این سرزمین حتی به قیمت حذف تیم ملی از جام جهانی است.