بازداشت به جرم فرار از خانه، مجازات طالبان برای دختر و پسر جوان

فرمانده طالبان گفت با بازداشت‌شدگان طبق شریعت برخورد خواهد شد

طالبان درباره مجازات این دو نفر جزئیات بیشتری ارائه نکرد، اما در ۲۰ سال گذشته چنین افرادی به‌شدت مجازات و حتی سنگسار شدند‌ـ خبرگزاری باختر

خبرگزاری باختر روز سه‌شنبه ۹ فروردین گزارش داد طالبان دختری را که در روز عروسی‌اش از کابل به جلال‌آباد فرار کرده بود همراه یک پسر بازداشت کرده‌اند. خبرگزاری باختر به نقل از یک فرمانده طالبان در شهر جلال‌‌آباد نوشت: «عروس در جریان تحقیق، اعتراف کرد که در روز عروسی‌اش با یک پسر از خانه فرار کرده است.»

جزییات بیشتری در این گزارش وجود ندارد و دلیل فرار این دختر جوان مشخص نیست. در سال‌های گذشته، موارد زیادی از فرار دختران در افغانستان گزارش شده که ازدواج اجباری، ازدواج زود هنگام وخشونت‌های خانوادگی از دلایل عمده آن بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک فرمانده طالبان در استان ننگرهار که این دختر و پسر را دستگیر کرده است به خبرگزاری باختر گفت پرونده این دو جوان در دست بررسی است و با هر دو نفر طبق شریعت اسلام برخورد خواهد شد. طالبان درباره مجازات این دو نفر جزئیات بیشتری ارائه نکرد، اما در ۲۰ سال گذشته چنین افرادی به‌شدت مجازات و حتی سنگسار شدند.

افزایش خشونت علیه زنان در افغانستان همواره یکی از نگرانی‌های عمده سازمان‌های حقوق بشری و مدافع حقوق زنان بوده است. تا پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، در شهرهای بزرگ این کشور مکان‌هایی به نام «خانه امن» وجود داشت و زنانی که آزار و شکنجه می‌شدند و از خانه‌هایشان فرار می‌کردند، در این خانه‌ها نگهداری می‌شدند. طالبان ضمن این‌که خانه‌های امن را تعطیل کرد، مسئولان آن را نیز تحت پیگرد قرار داد. اکنون نهادی برای حمایت از زنان آسیب‌پذیر در افغانستان وجود ندارد.