دارویی که جان میلیون‌ها نفر را از ابرمیکروب‌های مقاوم در برابر دارو نجات می‌دهد

در سال ۲۰۱۹، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در اثر عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم در برابر داروهای آنتی‌بیوتیک جان باختند

محققان نمونه‌هایی از یک مولکول تولید کرده‌اند که گمان می‌رود بتواند بدون آسیب رساندن به بافت پستانداران باکتری‌ها را از بین ببرد‌ـ discovermagazine

در پی موفقیت مهم محققان بریتانیایی، می‌توان با یک آنتی‌بیوتیک «متحول‌کننده» جان میلیون‌ها نفر را از ابتلا به ابرمیکروب‌های مقاوم به دارو نجات دهد.

محققان گفته‌اند نمونه‌هایی از مولکولی تولید کرده‌اند که گمان می‌رود بتواند بدون آسیب رساندن به بافت پستانداران باکتری‌ها را از بین ببرد.

تیکسوباکتین در سال ۲۰۱۵ کشف شد اما محققان گفته‌اند در این طرح جدید، انواع «مصنوعی» این آنتی‌بیوتیک را ساخته‌اند که می‌تواند طیف وسیعی از میکروب‌هایی را که از بدن انسان‌های بیمار گرفته‌اند، از بین ببرد.

آن‌ها همچنین موفق شدند در پژوهشی که روی موش‌های انجام دادند، استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) را که در برابر بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های پرمصرف مقاوم است، ریشه‌کن کنند.

دکتر ایشوار سینگ، پژوهشگر اصلی این طرح از دانشگاه لیورپول، گفت که این پیشرفت مهم گامی بزرگ به سوی کشف تمام ظرفیت‌های احتمالی تیکسوباکتین برای مقابله با مقاومت ضدمیکروبی (AMR) است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «هدف نهایی ما این است که با استفاده از این پلتفرم تیکسوباکتین مصنوعی مدولار، به تعدادی داروی بادوام دست پیدا کنیم که «آخرین سنگر» در برابر ابرمیکروب‌ها شود و بدین ترتیب، جان کسانی را که اکنون به علت مقاومت ضدمیکروبی می‌میرند نجات دهیم.»

بر اساس مطالعه‌ای که در ژانویه در نشریه لنست چاپ شد، در سال ۲۰۱۹، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در اثر عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم در برابر داروهای آنتی‌بیوتیک جان باختند و این عفونت‌ها دلیل اصلی مرگ‌ومیر در جهان بود.

طبق تحقیقی که به سفارش دولت در مورد مقاومت ضدمیکروبی انجام گرفت، تا سال ۲۰۵۰، سالانه ۱۰ میلیون نفر دیگر در برابر عفونت‌های مقاوم به دارو تسلیم خواهند شد.

همچنین گمان می‌رود کرونا نیز تهدید جهانی مقاومت در برابرمیکروب را تسریع کند.

آزمایش‌ها نشان می‌دهند که بیماران احتمالا تنها با تزریق روزانه یک دوز تیکسوباکتین، علیه عفونت‌های باکتریایی مقاوم و سیستماتیک تهدیدکننده حیات درمان می‌شوند.

به گفته این محققان، می‌توان نمونه‌های ترکیب‌شده را در دمای اتاق نگهداری کرد و با حذف نیاز به زنجیره‌های سرمایش، توزیع جهانی را آسان‌تر کرد و همچنین می‌توان آن‌ها را در مقیاس بالا با قیمت ارزان تولید کرد.

دکتر سینگ می‌گوید گروه امیدوار است بتواند در نهایت تیکسوباکتین مصنوعی را برای آزمایش ایمنی آماده کند.

گزارش تکمیلی در پرس اسوشیشن

© The Independent